Publication: Perakendecilik sektöründe dinamik fiyatlandırma Geniş bir literatür taraması
Program
Authors
Bilişik, Murat Taha
Gürgen, Onur
Advisor
Date
Language
Type
Publisher:
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu çalışmada, perakendecilik sektöründe dinamik
fiyatlandırma uygulamaları ve bu konuda yapılmış geçmiş
çalışmaları kapsayan geniş bir literatür taraması ele
alınmıştır. Çünkü, günümüz gelişen rekabet koşullarında
taleplerin hızla değiştiği gibi fiyatlandırma politikalarının da
değişkenlik göstermesi gerektiği saptanmıştır. Bu bağlamda,
perakendecilik sektöründe dinamik fiyatlandırma ile ilgili
literatürde yer alan çalışmalarda kullanılan yöntemler detaylı
bir biçimde incelenmiş ve çeşitli özelliklerine göre
sınıflandırmaya tabi tutulmuştur. Sonuç kısmında ise;
literatürdeki çalışmalarda rastlanan eksikliklere ve gelecek
çalışmalar için fiyat optimizasyonu hesaplamalarında göz
önüne alınması gereken durumlara değinilmiştir.
In this study, dynamic pricing applications in retailing and past publications in the literature about this subject have been taken into consideration. The crucial factor making us involved in this study is both the rapid change in demand structures and also the pricing policies over time. By this mean, mathematical solution techniques in the literature used to solve dynamic pricing problems in retailing industry have been analyzed deeply and categorized according to different specialties. In the last section, lacks of mathematical solution techniques and important attributes to be taken into computations have been proposed in order to make better and more accurate price optimizations in future studies.
In this study, dynamic pricing applications in retailing and past publications in the literature about this subject have been taken into consideration. The crucial factor making us involved in this study is both the rapid change in demand structures and also the pricing policies over time. By this mean, mathematical solution techniques in the literature used to solve dynamic pricing problems in retailing industry have been analyzed deeply and categorized according to different specialties. In the last section, lacks of mathematical solution techniques and important attributes to be taken into computations have been proposed in order to make better and more accurate price optimizations in future studies.