Publication: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi: KKTC Örneği
Loading...
Date
2016-09
Authors
Gençgel Akkuş, Handan
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Araştırmanın temel amacı, okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul öncesi
öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesidir.
Araştırma betimsel yöntem benimsenmiş ve araştırmanın grubunu KKTC örneklemi
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile birlikte Okul
Öncesi Öğretmenleri için Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın
verilerinin analizi sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri üzerinde
öğretmenlerin demografik değişkenlerden cinsiyet, hizmet içi kurs, çalışılan yaş grubu ve
sınıfta bulunan çocuk sayısı gibi değişkenler arasında farklılığın olmadığı, buna karşın
öğrenim düzeyi, mezun olunan lisans programı, mesleki deneyim gibi değişkenler arasında ise
farklılıkların olduğu saptanmıştır
The aim of the study was to investigate the classroom management skills of preschool teachers, working in preschool education centres, based on the demographic variables. Descriptive methodology was used in the study and the study took place in TRNC sample. Personal information form and the “Classroom Management Skills for Preschool Teachers Scale” are used as data collection tools. The results of the study revealed that there is no difference between the variables of the classroom management skills of preschool teachers in terms of gender, in-service training, age range of the students and number of students in the class. Whereas, differences are found between the variables such as level of education, graduated degree program and occupational experience.
The aim of the study was to investigate the classroom management skills of preschool teachers, working in preschool education centres, based on the demographic variables. Descriptive methodology was used in the study and the study took place in TRNC sample. Personal information form and the “Classroom Management Skills for Preschool Teachers Scale” are used as data collection tools. The results of the study revealed that there is no difference between the variables of the classroom management skills of preschool teachers in terms of gender, in-service training, age range of the students and number of students in the class. Whereas, differences are found between the variables such as level of education, graduated degree program and occupational experience.
Description
Keywords
Sınıf Yönetimi, Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi Becerileri, Okul Öncesi Öğretmeni, Classroom Management, Classroom Management Skills in Pre-School Education, Preschool Teachers