Publication:
Ideologies, Attitudes, and Curriculum Change: Teachers’ Perception

dc.contributor.authorYıldırım Yanılmaz, Tuba Nur
dc.contributor.authorKiraz, Ercan
dc.date.accessioned2019-11-01T14:06:32Z
dc.date.available2019-11-01T14:06:32Z
dc.date.issued2015-12-01
dc.description.abstractThis study investigates the effects of educational ideologies on teachers’ perceptions and their attitudes towards curriculum reform. For this purpose, in order to explore teachers’ beliefsrelated with the recent curriculum change, identifying educational beliefs became especially important since they are the principal implementers of the curriculum. Participants of this study were teachers from primaryand secondary schools. Data were gathered from the participants via two inventories, Educational Ideologies Inventory and Teachers’ Receptivity to Change Inventory. The results of the study indicated some key contribution from teachers’ standpoint that their educational ideologies were considerably compatible with the approach of the new curriculum. Although most of the teachers confirmed tendency in the direction of liberal educational ideologiesand in consequencethere were no significant difference between teachers’ educational ideologies and their receptivityof curriculum change, it would be an importantcontributiontothe literature toinvestigate the beliefof teachers if they mainly had conservative educational ideologiestoward curriculum change.
dc.description.abstractBu çalışma eğitim ideolojilerinin öğretmenlerin eğitime yönelik algıları üzerindeki etkisi ve öğretmenlerin müfredat değişimine yönelik tutumlarını araştırmaktadır.Öğretmenlerin yeni müfredatın temel uygulayıcıları olduğu düşünüldüğünde sahip oldukları eğitim ideolojilerinin belirlenmesi ve güncel program değişikliğine yönelik düşüncelerinin ortaya çıkarılması önem kazanmaktadır. Çalışmanın katılımcıları ilk ve orta öğretim öğretmenleridir. Veri Eğitim İdeolojileri Envanteri ve Öğretmenlerin Değişime Katılım Envanteri olmak üzere iki araçla toplanmıştır. Çalışma sonuçları yeni müfredatın eğitim yaklaşımı ile öğretmenlerin sahip oldukları eğitim ideolojilerinin önemli ölçüde uyumlu oldugunu ortaya koymaktadır. Katılımcıların önemli bir kısmında liberal eğitim ideolojilerine yönelik bir inanış olmasından dolayı eğitim ideolojileri ve müfredat değişimini kabullenme arasında belirgin bir farklılık olmamasına ragmen temelde muhafazakar eğitim ideolojilerine sahip öğretmenlerin müfredat değişimine yönelik inanışlarının araştırılması alanyazına önemli katkılar sağlayabilir.
dc.identifier29tr_TR
dc.identifier.issn1300-1272
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11413/5518
dc.language.isoen_UStr_TR
dc.publisherİstanbul Kültür Üniversitesi / Eğitim Fakültesitr_TR
dc.relation.journalYED.JEL Yaşadıkça Eğitim Dergisi / Journal of Education For Lifetr_TR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectEducational ideologies
dc.subjectTeachers’ Belief
dc.subjectCurriculum Development
dc.subjectReform and Change
dc.subjectEğitim İdeolojileri
dc.subjectÖğretmen inanışları
dc.subjectProgram Geliştirme
dc.subjectReform ve Değişim
dc.titleIdeologies, Attitudes, and Curriculum Change: Teachers’ Perception
dc.title.alternativeİdeolojiler, Tutumlar ve Müfredat Değişimi: Öğretmenlerin Algılayışı
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.journal.endpage32tr_TR
local.journal.issue1tr_TR
local.journal.startpage13tr_TR

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Ideologies, Attitudes, and Curriculum Change Teachers’ Perception.pdf
Size:
579.49 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.82 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: