Publication: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Kuramlara Hakimiyetlerinin ve Karar Verme Stratejilerinin İncelenmesi
Loading...
Date
2019-04
Authors
İskifoğlu, Gökhan
Çelik İskifoğlu, Tubanur
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
İstanbul Kültür Üniversitesi / Eğitim Fakültesi
Abstract
Bu araştırmada, mezuniyet aşamasına gelmiş Rehberlik ve Psikolojik Danışma programı öğrencilerinin, bireyle psikolojik danışma hakimiyetleri ve karar verme stratejileri farklı bağımsız değişkenler göz önünde bulundurularak incelenmiştir. İncelenen veriler 2017-2018 Bahar döneminde Kuzey Kıbrıs’ta özel bir üniversitede mezuniyet aşamasına gelmiş son sınıf Rehber ve Psikolojik Danışman adaylarından toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi 52’si kadın, 52’si erkek olmak üzere 104 kişiden oluşmuştur. Veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiş olup değişkenlerin türüne göre bağımsız gruplar t-testi, tek örneklemli t-testi ve tek yönlü varyans analizi sayısal çözümleme teknikleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre katılımcıların bireyle psikolojik danışmanlık kuramlarına ilişkin performanslarının literatürün belirlediği standartlardan anlamlı düzeyde düşük olduğu saptanmıştır. Bu bulguya rağmen, katılımcıların en iyi performans gösterdikleri kuramın Psikanalitik Kuramolduğu görülürken, karar verme stratejileri açısından değerlendirildiğinde katılımcıların henüz belli bir karar stratejisine sahip olmadıkları bulunmuştur. Bu makale kapsamında, ölçülen bağımlı değişkenler açısından katılımcıların yeterlik düzeylerinin düşük olmasının sebepleri literatür desteğiyle tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
This research investigated the performances of senior level psychological guidance and counseling students regarding their individual counseling theories and decision-making strategies in terms of various independent variables. The data processed under the mainstream of this study was collected from near graduate senior level psychological counseling and guidance students in a private university in Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) in 2017-2018 spring academic term. The samplewas 104 individuals and composed of 52 male and 52 female participants. Participants’ performances regarding to the individual counseling theories were found to be significantly lower than the minimum competency parameters defined by the related literature. However, the participants mostly performed better at Psychoanalytic Theory among the other theories considered for that study. When taken from the perspective of decision-making strategies of the participants, the findings showed that participants actually do not belong to any defined categories of decision making defined by Kuzgun.
This research investigated the performances of senior level psychological guidance and counseling students regarding their individual counseling theories and decision-making strategies in terms of various independent variables. The data processed under the mainstream of this study was collected from near graduate senior level psychological counseling and guidance students in a private university in Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) in 2017-2018 spring academic term. The samplewas 104 individuals and composed of 52 male and 52 female participants. Participants’ performances regarding to the individual counseling theories were found to be significantly lower than the minimum competency parameters defined by the related literature. However, the participants mostly performed better at Psychoanalytic Theory among the other theories considered for that study. When taken from the perspective of decision-making strategies of the participants, the findings showed that participants actually do not belong to any defined categories of decision making defined by Kuzgun.
Description
Keywords
Psikolojik Danışman Yeterlikleri, Bireyle Psikolojik Danışmanlık, Karar Stratejileri, Psychological Counseling Competencies, Individual Counseling Theories, Decision-making Strategies