Publication:
Does preschool education help immigrant children reach their native Peers’ Academic levels? A case of Turkish immigrant children in Sweden

dc.contributorEğitim Fakültesi / Faculty of Education Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı / Elementary Educationtr_TR
dc.contributor.authorTORAN, MEHMET
dc.contributor.authorID127979tr_TR
dc.date.accessioned2018-11-07T11:38:34Z
dc.date.available2018-11-07T11:38:34Z
dc.date.issued2016-12
dc.description.abstractThe disadvantages associated with immigration put the children of immigrant families at risk for academic failure. This study investigates the efficacy of educational support provided by the Swedish preschool system to the children of the Turkish families who migrated to Sweden. In this study non-equivalent control group design was used. The sample of the study consists of a total of 45; 5 years old preschool children, 23 Swedish children and 22 Turkish children receiving native language support. During the research both groups continued attending regular public preschool program. Bracken Basic Concept Scale – Revised Form was used as a data collection tool. The results demonstrated that the Swedish preschool education programme was effective in supporting Swedish and Turkish children’s concept acquisition and school readiness. Nevertheless, the programme was not able to close the gap significantly between the Turkish and Swedish children’s concept acquisition and school readiness observed prior to program implementation.tr_TR
dc.description.abstractGöç olgusu ile birlikte ortaya çıkan dezavantajlar göçmen aile çocuklarının akademik başarılarını risk altına almaktadır. Mevcut araştırmada İsveç’e göç etmiş Türklerin çocuklarına İsveç okul öncesi eğitim sisteminde sunulan eğitsel desteğin etkililiği araştırılmaktadır. Araştırmada yöntem olarak eşitlenmemiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 23’ü İsveçli ve 22’si Türk olup anadili desteği alan 5 yaşında toplam 45 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma süresince her iki grupta devlet okuluna devam etmektedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Bracken Temel Kavram ÖlçeğiGözden Geçirilmiş Formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları İsveç okul öncesi programının hem İsveç hem de Türk çocukların kavram edinimleri ve okula hazırlık düzeyleri üzerinde etkili olduğunu göstermiştir. Ancak buna rağmen, uygulanan programın Türk ve İsveçli çocukların kavram edinimi ve okula hazırlık bulunuşluk puanları arasındaki farkı kapatamadığı gözlenmiştir.
dc.identifier.issn1308-7177
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.14686/buefad.v5i3.5000189030
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11413/3182
dc.language.isoen_UStr_TR
dc.relationBartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisitr_TR
dc.subjectPreschool Educationtr_TR
dc.subjectImmigrant Childrentr_TR
dc.subjectSwedish Preschool Educationtr_TR
dc.subjectSchool Readinesstr_TR
dc.subjectConcept Acquisitiontr_TR
dc.subjectMother Tongue Supporttr_TR
dc.subjectOkul Öncesi Eğitimtr_TR
dc.subjectGöçmen Çocuklarıtr_TR
dc.subjectİsveç Okul Öncesi Eğitimitr_TR
dc.subjectOkula Hazırlıktr_TR
dc.subjectKavram Edinimitr_TR
dc.subjectAnadili Desteğitr_TR
dc.titleDoes preschool education help immigrant children reach their native Peers’ Academic levels? A case of Turkish immigrant children in Swedentr_TR
dc.title.alternativeOkul öncesi eğitim göçmen çocukların yerli akranlarının akademik düzeylerine erişmelerini destekler mi? İsveç’teki göçmen Türk çocuklarının durumu
dc.typeArticletr_TR
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationf91b1d88-d47f-425c-991e-e306d5a317ad
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryf91b1d88-d47f-425c-991e-e306d5a317ad

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Does Preschool Education Help Immigrant Children Reach Their Native Peers’ Academic Levels A Case of Turkish Immigrant Children in Sweden.pdf
Size:
765.76 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: