Publication:
Ebeveynlerin Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algılarının İncelenmesi

dc.contributorEğitim Fakültesi / Faculty of Education Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı / Elementary Educationtr_TR
dc.contributor.authorEtgüer, Damla
dc.contributor.authorÜnsever, Özge
dc.contributor.authorTORAN, MEHMET
dc.contributor.authorID127979tr_TR
dc.date.accessioned2018-11-24T09:01:03Z
dc.date.available2018-11-24T09:01:03Z
dc.date.issued2017
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırmanın amacı normal gelişim gösteren çocuk ebeveynlerinin özel gereksinimli bireyler hakkındaki farkındalıkları, onları nasıl algıladıkları, çocuklarına özel gereksinimli bireyleri nasıl anlattıklarını incelemektir. Yöntem: Araştırmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubundan elde edilen verilerin analizinde bir durum saptaması ve görüşlerin incelenmesi yapıldığı için betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; çocukları normal gelişim gösteren ve okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 17 ebeveyn oluşturmaktadır. Ebeveynlerin tamamı etik olarak izin alınmış ve araştırmaya gönüllü katılmış anneler oluşturmaktadır. Araştırmanın veri yöntemi olarak görüşme yöntemi kullanılmıştır. Görüşmelerin gerçekleştirilmesi için araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturularak ebeveynlerden derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerden sonra veriler dokümante edilerek betimsel analiz ilkeleri doğrultusunda kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Bulgular ve Sonuç: Araştırmanın bulguları incelendiğinde, ebeveynlerin özel gereksinimli bireylerin farkında oldukları, özel gereksinimli bireyleri normal gelişim gösteren çocukları ile aynı ortamda bulunmalarının önemine vurgu yaptıkları, kamusal alanın özel gereksinimli bireylerin ihtiyaçlarına göre düzenlemesine yönelik farkındalıklarının olduğu bulunmuştur.tr_TR
dc.description.abstractObjectives: The purpose of this study is to examine the awareness and knowledge of parents with normally developed children regarding children with special needs; how they perceive and how they describe individuals with special needs to their children. Method: In this study, the qualitative research method was adopted. And the descriptive analysis method was employed because situation determination and opinions were examined in the analysis of the data obtained from the study group. Snowball sampling method was used to form and gather up the study group. 17 parents who have children with normal development and go on preschool education institution constituted the study group of the research. The parents were composed the mothers have given informed consent and voluntarily participated into the study. The interview method was used as the data method of the research. In order to conduct the interviews, researchers formed a semi-structured interview form and thus, it would be possible to conduct indepth interviews with the parents. After the interviews, the data was documented and categories and themes were formulated in the light of descriptive analysis principles. Result and Conclusion: When the findings of the study were examined, it was found out that parents have a genuine awareness concerning children with special needs in that they emphasize the importance of interaction between their children with normal development with the children with special needs by coming together in the same environment, and they also have an awareness regarding the need of the public spaces’ regulations according to the children with special needs.
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.21020/husbfd.339080
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11413/3546
dc.language.isotrtr_TR
dc.relationH.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisitr_TR
dc.subjectEbeveyntr_TR
dc.subjectebeveyn tutumlarıtr_TR
dc.subjectözel eğitimtr_TR
dc.subjectözel gereksinimli bireylertr_TR
dc.subjectParents
dc.subjectparental attitudes
dc.subjectspecial education
dc.subjectindividuals with special needs
dc.titleEbeveynlerin Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algılarının İncelenmesitr_TR
dc.titleInvestigation of the Parents’ Perceptions towards Children with Special Needs
dc.typeArticletr_TR
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationf91b1d88-d47f-425c-991e-e306d5a317ad
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryf91b1d88-d47f-425c-991e-e306d5a317ad

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Ebeveynlerin Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algılarının İncelenmesi.pdf
Size:
501.13 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: