Publication:
Teachers’ Metaphors on a School Organization

dc.contributor.authorErim Eker, Bengi
dc.contributor.editorHacıfazlıoğlu, Özge
dc.contributor.editorŞimşek, Hasan
dc.date.accessioned2019-10-31T12:50:37Z
dc.date.available2019-10-31T12:50:37Z
dc.date.issued2015-12-01
dc.description.abstractAs part of the late interest in the symbolic-interpretive approach to organizations, metaphors have attracted the attention of organization scientists in terms of their potential value in organizational analysis. Consistent with this, the purpose of this study was to identify the perceptions and descriptions of teachers on present and desired organizational structure and processes in a school in Turkey by using metaphors. In examining the organizational structure and processes, metaphors were used as an analysis technique. The results indicate that there seems to be a widely shared dissatisfaction among the teachers about the school which is, from the teachers’ point of view, largely structured on mechanistic assumptions ignoring the needs of the teachers. Metaphors are very powerful analysis tools in capturing the various domains of a single organization (structural, human resources, sysmbolic/cultural) in a single study.
dc.description.abstractKurumlara sembolik-yorumlamacı yaklaşımların bir parçası olan metaforlar örgüt bilimcilerin bir hayli ilgisini çekmektedir. Metaforlar bir kurumun yapısını, insan kaynaklarını ve kültürünü incelemek için oldukça etkili analiz araçlarıdır. Bu çalışmada metaforlar (mecaz yöntemi) kullanılarak bir okuldaki öğretmenlerin gözünden kurumun mevcut örgütsel yapısı ve olması istenilen ideal yapısı analiz edilmiştir. Kullanılan mecazlar arasındaki ortak noktalar okulda oluşan kültürü sergilemektedir. Sonuçlar öğretmenlerin algısından okul örgütünün mevcut yapısı ve olması istenilen ideal yapısı arasındaki farklar olduğu ortaya koymuştur.
dc.identifier29tr_TR
dc.identifier.issn1300-1272
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11413/5514
dc.language.isoen_UStr_TR
dc.publisherİstanbul Kültür Üniversitesi / Eğitim Fakültesitr_TR
dc.relation.journalYED.JEL Yaşadıkça Eğitim Dergisi / Journal of Education For Lifetr_TR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectMetaphor
dc.subjectSymbolic Interpretive Approach
dc.subjectEducational Administration
dc.subjectOrganizational Theory
dc.subjectSchool Leadership
dc.subjectMetafor
dc.subjectOkul Kültürü
dc.subjectEğitim
dc.subjectOkul Liderliği
dc.subjectKurumsal Teori
dc.subjectEğitim Yönetimi
dc.subjectSembolik/Yorumlamacı Yaklaşım
dc.titleTeachers’ Metaphors on a School Organization
dc.title.alternativeÖğretmenlerin Gözünden Bir Okul Örgütü: Metaforlarla Analiz
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.journal.endpage42tr_TR
local.journal.issue2tr_TR
local.journal.startpage25tr_TR

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Teachers’ Metaphors on a School Organization.pdf
Size:
566.29 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.82 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: