Publication:
Eğitim Örgütlerinde İstismarcı Yönetim ve Örgütsel Öç Alma Davranışı Arasındaki İlişki

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019-04

Authors

Taşkın, Pelin

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

İstanbul Kültür Üniversitesi / Eğitim Fakültesi

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Eğitim örgütlerinde istismarcı yönetim ve öç alma davranışı arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada İstismarcı Yönetim Ölçeği ve Örgütsel Öç Alma Ölçeği uygulanmıştır. Veriler 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara kamu okullarında görevli 361 öğretmenden toplanmıştır.Bulgulara göre, erkek öğretmenler istismarcı yönetime ve örgütsel öç alma ölçeğinin davranışsal tepkiler boyutundaki ifadelere daha fazla katılım göstermişlerdir. Ayrıca, 0-10 yıl arası kıdeme sahip ve 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip öğretmenlerin, 11-20 yıl arası kıdeme sahip öğretmenlere göre İstismarcı Yönetim Ölçeğininifadelerine daha fazla katılım gösterdikleri belirlenmiştir. Lisansüstü mezunu öğretmenler,lisans mezunu öğretmenlere göre öç alma nedenlerine ve davranışsal tepkiler boyutlarına ilişkin görüşlerine daha fazla katılım göstermişlerdir.Liselerde çalışan öğretmenler, ilkokullarda ve ortaokullarda çalışan öğretmenlere göre istismarcı yönetime ilişkin ifadelere daha çok katılmışlardır. Son olarak katılımcıların istismarcı yönetime ilişkin görüşleri ile öç alma nedenlerine ve davranışsal tepkilere ilişkin görüşleri arasında düşük düzeyde pozitif ve anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir.
The aim of this research was to determine the correlation between abusive management and revenge behavior in educational organizations. The Abusive Management scale and the Organizational Revenge scale were applied to 361 teachers working in public schools in Ankara. The findings showed that male teachers were more likely to agree with the statements related to abusive management and the behavioral reactions factor of the organizational revenge scale. There was a significant difference between the views on the reasons for taking revenge and the behavioral reactions according to the educational status variable. Teachers who had experience between 0-10 years and 11-20 years differed significantly in terms of their views about abusive management. Teachers working in high schools were more likely to agree with the statements related to abusive management than teachers working in the secondary schools. Finally, there was a low positive and significant relationship between the views of the participants about the abusive management and their views on the reasons for takingrevenge and behavioral reactions.

Description

Keywords

İstismarcı Yönetim, Öç Alma, Eğitim Örgütleri, Öğretmen Görüşleri, Abusive Management, Revenge, Educational Organizations, Teachers’ View

Citation