Welcome to IKU Academic Digital Archive System
OpenAccess@IKU is Istanbul Kultur University's Academic Digital Archive System, established in June 2014 to digitally store and provide open access to academic and artistic outputs in line with international standards and intellectual property rights. The system includes various outputs such as articles, presentations, theses, books, book chapters, reports, encyclopedias, and works of art produced by the university's faculty members and students.
IKU University is a leading institution using UniSpace.

Recent Submissions
Symmetry Groups and Kinetic Potential of Tash Khauli Palace Patterns
(Elsevier Ltd., 2025) YAZICI, YASEMİN ERKAN; Bayer, Semih; Neşe Çakici Alp
This study explores the profound relationship between Islamic geometric patterns, symmetry groups, and kinetic systems, using patterns from Tash Khauli Palace in Uzbekistan, situated in the UNESCO-designated Itchan Kala. The investigation employs a parametric model with Rhinoceros® and Grasshopper software to analyze the kinetic potential within the symmetry group structures of these patterns. The research involves decomposing geometric shapes, identifying symmetry groups, and scrutinizing parameterized kinetic movements. Seventeen two-dimensional repetitive patterns—classified under what are commonly referred to as “wallpaper groups” in mathematical symmetry theory—are categorized, revealing a notable association between the P6M symmetry group —a classification featuring six-fold rotational and mirror symmetry—and heightened kinetic potential. This leads to the research question: 'Which symmetry groups possess the capacity for transformation into kinetic motion?' The findings emphasize the specific relevance of these patterns for design applications and contribute insights into the historical and architectural significance of Tash Khauli Palace. The study also demonstrates how kinetic exploration can enrich design possibilities in geometric patterns.
TÜRK, BURCU
Doç. Dr.
Çocukluk Çağı Travmalarının Travma Sonrası Büyüme ile İlişkisinde Duygu Farkındalığı ve İfade Etmenin Aracı Rolü
(Cyprus Mental Health Institute, 2025) TÜRK, BURCU
Bu çalışma, çocukluk çağı travmalarının travma sonrası büyüme ile ilişkisinde duygusal farkındalık ve duyguları ifade etmenin aracı rolünü incelemektedir. Travma, bireyin yaşamında ciddi psikolojik ve fiziksel etkiler bırakabilen zorlayıcı deneyimlerdir. Çocukluk döneminde yaşanan travmalar, fiziksel, cinsel, duygusal istismar ve ihmal gibi olayları içerir. Bu tür travmalar bireylerin psikososyal işlevselliğini olumsuz etkileyebileceği gibi, bazı durumlarda travma sonrası büyüme adı verilen olumlu değişimlere de yol açabilir. Araştırma kapsamında, 18-65 yaş arası 339 katılımcıya çevrimiçi anketler uygulanmıştır. Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Travma Sonrası Büyüme Envanteri, Duyguları İfade Etme Ölçeği ve A Duygusal Öz Farkındalık Ölçeği-10 kullanılarak veriler toplanmıştır. Bulgular, çocukluk çağı travmalarının travma sonrası büyüme ile genel olarak negatif ilişki gösterdiğini ortaya koymuştur. Duygusal farkındalığın travma sonrası büyümeyi olumlu yönde etkilediği ve kısmi bir aracı rol üstlendiği saptanmıştır. Duyguları ifade etme becerisinin ise anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Bu durum, bireylerin duygusal farkındalıklarını artıracak psikoeğitim programları, grup çalışmaları ya da bireysel terapötik müdahaleler gibi yapılandırılmış uygulamaların, travmatik deneyimlerin olumsuz etkilerini azaltabileceğini ve iyileşme süreçlerine katkı sağlayabileceğini göstermektedir. Özellikle çocukluk travması öyküsü bulunan bireyler için bu tür müdahaleler, psikolojik sağlamlık açısından destekleyici olabilir.
Quantum Approach on Convolution of Harmonic Univalent Mappings
(Transilvania University of Brasov 1, 2025) ÇETİNKAYA, ASENA; Mishra, Omendra; Porwal, Saurabh
In this paper, we construct a new family of locally univalent and sense-preserving harmonic mappings Tc,q [f] by using quantum approach in the open unit disk D. We prove that the convolution of a harmonic convex mapping Tc,q [f] with a right half-plane mapping is q-convex in the direction of the real axis provided that the convolution is locally univalent and sense-preserving. Further, we show that the convolution of Tc,q [f] with a vertical strip mapping is also q-convex in the direction of the real axis. In particular, the results in this paper generalize or improve (in certain cases) the corresponding results obtained by recent researchers.
Automated Feedback Effect on Foreign Language Writing Motivation and Anxiety
(IGI Global, 2025) ALTINAY, GÜLNİHAN; Aydın, Selami
Writing motivation, anxiety, and feedback play significant roles in enhancing or debilitating writing performance, while automated feedback, offering immediate and personalized responses, can help reduce anxiety and increase motivation. This study examines the effects of traditional teacher feedback versus automated feedback on EFL learners' writing motivation and anxiety. Using a quasi-experimental design, 26 first-year English as a foreign language (EFL) students participated. Data were collected through a demographic questionnaire, the Academic Writing Motivation Questionnaire (AWMQ), and the Second Language Writing Anxiety Inventory (SLWAI). Over four weeks, the control group used pen and paper, while the experimental group used Write & Improve. The study concluded that teacher feedback positively impacted writing motivation and anxiety, while automated feedback reduced anxiety but decreased motivation. It is recommended that automated feedback should be balanced with teacher feedback to reduce anxiety and maintain motivation in EFL learners. © 2026 by IGI Global Scientific Publishing. All rights reserved.