Welcome to IKU Institutional Repository
OpenAccess@IKU is Istanbul Kultur University's Institutional Repository , established in June 2014 to digitally store and provide open access to academic and artistic outputs in line with international standards and intellectual property rights. The system includes various outputs such as articles, presentations, theses, books, book chapters, reports, encyclopedias, and works of art produced by the university's faculty members and students.

Recent Submissions
Türkiye’de Heterodoks İktisat: Siyasal, Felsefi ve Kurumsal Dinamikler Işığında Bir İnceleme
(Mülkiyeliler Birliği Genel Merkezi, 2025) YOLUSEVER, ARAS
Bu çalışma, Türkiye’de heterodoks iktisadın tarihsel geçmişini siyasal dönüşümler, felsefi arayışlar ve kurumsal yapılanmalar ışığında incelemektedir. Neoklasik iktisadın paradigmatik hegemonyasına karşı bir alternatif olarak ortaya çıkan heterodoks iktisat, kendi içerisinde sürekli gelişmekte ve iktisadın disiplinlerarası bir sosyal bilim olduğunu vurgulamaktadır. Bu yaklaşım, birey davranışlarının yalnızca rasyonellik varsayımıyla açıklanamayacağını savunmakta ve iktisadi olguları tarihsel, toplumsal ve kurumsal bağlamları içinde ele almaktadır. Heterodoks iktisat, çoklu metodolojilere açıktır; pozitivist yaklaşımların yanında tarihsel analiz, eleştirel realizm ve normatif değerlendirmeleri de içermektedir. Marksist, kurumsal, feminist, post-Keynesyen, ekolojik ve ajan bazlı kompütasyonel iktisat gibi farklı alt başlıkları içinde barındıran yaklaşım, temel olarak piyasaların her zaman etkin ve istikrarlı olduğu varsayımına karşı çıkarak, güç ilişkilerini, gelir dağılımını ve toplumsal adaleti iktisadi analizlerin merkezine yerleştirmektedir. Böylece iktisadı yalnızca teknik bir uzmanlık alanı olarak değil, aynı zamanda toplumsal bir pratik olarak yeniden konumlandırmak mümkün olmaktadır. Türkiye’de heterodoks iktisat özellikle kriz dönemlerinde, üniversitelerdeki özgün düşünce odaklarında, planlama ve sanayileşme süreçlerinde kendine alan bulmuştur. Bu bağlamda, çalışmada erken cumhuriyet dönemi (1923-50), 1950-1980 dönemi, neoliberal dönüşümün popülerlik kazandığı 1980-2000 dönemi ve 2000 yılından bugüne dek süregelen dönem ana tarihsel dönemler olarak ele alınarak heterodoks yaklaşımın hangi koşullar altında ve kimler tarafından beslendiği analiz edilmektedir. Çalışma, heterodoks iktisada dair analitik bir değerlendirme sunarak kurumsallaşma sorunsalını, paradigma gerilimini, yapısal sınırları ve gelecekteki olası açılımları tartışmakta ve böylece yalnızca entelektüel tarih açısından değil, aynı zamanda iktisadi krizlerin, devlet-siyaset ilişkisinin ve akademik alanın yapısal dönüşümünün heterodoks paradigmalara olan etkisini de dikkate alarak çok katmanlı bir çerçeve sunmayı hedeflemektedir. Çalışmanın sonunda uluslararası heterodoks iktisat girişimleri ve Türkiye için olası uyarlamalar tartışılmaktadır. Bu uyarlamalar Türkiye’deki heterodoks iktisat okulunun gelişimi için önem taşımaktadır. Heterodoks iktisat girişimleri yalnızca gelişmiş ülkelerde değil, Türkiye’nin de dahil olduğu gelişmekte olan ülkelerde de popülerliğini korumaktadır. Bu haliyle çalışma, önemli öneriler sunmakta ve heterodoks iktisadi düşüncenin yayılması ile iktisadi sorunlara çözüm bulunma sürecinin daha başarılı olabileceğini savunmaktadır.
Personalized Learning and Innovative Teaching Approaches in Universities: Artificial Intelligence-Supported Science Education
(Eğitim-Bir-Sen, 2025) Kılıç, Mahmut Sami; Doğru, M. Said; FATİH, YÜZBAŞIOĞLU
This study aims to analyze AI-supported personalized learning applications in university science education and their integration with innovative teaching approaches by drawing on existing literature. The study examines how AI transforms learning environments, optimizes learning processes according to individual student needs, and influences teachers' pedagogical approaches. The methodology employed involves a thorough analysis of the relevant literature, evaluating the role of AI-supported systems in science education and the effectiveness of personalized and adaptive learning systems. The findings show that artificial intelligence improves conceptual understanding and problem-solving skills, but there are significant gaps and contradictions in the literature regarding long-term impact, scalability, applicability in different socioeconomic contexts, and faculty members' digital pedagogical competencies. It also emphasizes the need for further research on student autonomy and the risk of over-reliance on artificial intelligence. To address these gaps, comprehensive empirical studies, interdisciplinary collaborations, and designs that support student autonomy are recommended.
İşletmelerde Sürdürülebilir Liderlik Ölçeğinin Türkçe Uyarlama Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması
(Kenan Çelik, 2025) MUMCU, ARTÜR YETVART
Bu çalışmanın amacı, işletme alanında geliştirilmiş olan Avery ve Bergsteiner’in (2011) sürdürülebilir liderlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve ölçeğin psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesidir. Sürdürülebilir liderlik ölçeğinin Türkçe versiyonunun oluşturulması, Türkiye’de sürdürülebilir liderlik uygulamalarını anlamak ve ölçmek açısından önemli bir katkı sunmaktadır. Araştırma yöntemi kapsamında, özel ve kamu sektöründe çalışan bireylerden oluşan iki farklı örnekleme toplam 432 anket uygulanmıştır. Ölçek maddeleri çeviri-ters çeviri yöntemiyle Türkçeye uyarlanmış ve geçerlilik ile güvenilirlik analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, ölçeğin üç boyutlu yapısının Türkiye örnekleminde geçerli olduğunu ortaya koymuştur. Alt boyutların güvenirlik katsayıları sırasıyla temel uygulamalar için 0,944, üst düzey uygulamalar için 0,890 ve kritik performans faktörleri için 0,905 olarak hesaplanmıştır. Bu bulgular doğrultusunda, madde toplam korelasyon değerleri, Cronbach alfa katsayıları ve uyum indeksleri temel alınarak ölçeğin güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma, sürdürülebilir liderlik alanında gerçekleştirilecek gelecekteki araştırmalara rehberlik edebilecek önemli bir katkı sağlamaktadır.
Determination of Nurses’ Stress Levels and Interpersonal Problem Solving Skills
(Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, 2025) ÖZÇALIK, CENNET KARA; MERT, DUYGU
This study aims to identify the stress levels experienced by nurses in providing healthcare services and their interpersonal problem-solving skills. A cross-sectional design was employed, and data were collected between March and May 2023 via face-to-face interviews with participants who had provided written informed consent. One hundred twenty nurses participated voluntarily in this study by completing the Nurse Information Form, Interpersonal Problem-Solving Inventory, and Nurse Stress Scale. Information gathered indicated that the nurses had an average age of 28.58± 4.92 years, with 82.5% of respondents being female and 64.2% were single. Additionally, 66.7% had a bachelor’s degree, 50.8% had 1-5 years of professional experience, and 79.2% worked on a rotating shift schedule. Furthermore, 73.3 % of nurses chose their profession voluntarily, and 27.5% worked between 46-50 hours per week. The study discovered that nursing professionals have moderate stress levels and interpersonal problem-solving skills.
Creating Visual Identity in Film Festival Designs
(Deniz Yengin, 2025) KARAALİOĞLU, SEVİM
Throughout history, people have come together to organize various celebrations and festivals. Festivals are events that carry a universal significance, fostering a sense of unity and shared emotions. In particular, film festivals, whose importance has grown significantly in recent times, serve as a reflection of cultural values, societal lifestyles, emotions, and ideas. These events, characterized by rich content and diversity, and with artistic expression at the forefront, highlight the significance of the work done in the field. In this context, a strong and effective visual identity is essential in the creation of the festival’s identity. Cultural codes, symbols, visuals, color, typography, form, and shape play a critical role in constructing the festival’s character. This study, employing qualitative research methods, examines the corporate identity designs of the 74th Berlin International Film Festival and the 43rd Istanbul Film Festival, emphasizing the importance of creating a visual identity for film festivals. These analyses are conducted through a semiotic approach. A literature review was also conducted, and the selected film festival designs were descriptively analyzed in terms of design elements such as color, typography, visual impact, coherence, and form-content harmony. The aim of this study is to identify the descriptive challenges faced in the visual identity creation process and propose solutions to address these issues. Given the limited number of academic studies in the field, this research is expected to contribute to the existing literature.
