Welcome to IKU Institutional Repository


OpenAccess@IKU is Istanbul Kultur University's Institutional Repository , established in June 2014 to digitally store and provide open access to academic and artistic outputs in line with international standards and intellectual property rights. The system includes various outputs such as articles, presentations, theses, books, book chapters, reports, encyclopedias, and works of art produced by the university's faculty members and students.

Supoorted by @SelenSoft Yazılım

 

Recent Submissions

Placeholder
PublicationOpen Access
Başkası Hesabına İşlem Yapıldığının Bildirilmemesi Suçu
(Türkiye Adalet Akademisi, 2025) SAPAN, OĞUZHAN
5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun’un 15. maddesiyle başkası hesabına işlem yapıldığının bildirilmemesi fiili suç olarak düzenlenmiştir. Buna göre, kimlik tespitini gerekli kılan işlemlerde kendi adına ve fakat başkası hesabına işlem yapanların yazılı bildirimde bulunması gerekecektir. Suçun düzenlenmesiyle bu türdeki işlemlerin esas sahibinin kimliğinin gizli tutulmasının, böylelikle suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin aklanması suçuyla birlikte kayıt dışı işlemlerin önlenmesinin hedeflendiği anlaşılmaktadır. Böylece iktisadi hayattaki düzen korunacak, kayıt dışı ekonomi önlenecek, suç örgütlerinin ekonomik gücü ortadan kaldırılacak ve bunların faillerine ulaşılabilecektir. Düzenlenişi itibariyle bir soyut tehlike suçu olan başkası hesabına işlem yapıldığının bildirilmemesi suçunda, suçu bastırmaktan çok suçla mücadele anlayışı ön plana çıkmaktadır. Bu anlayış da cezalandırılabilirliğin öne alınmasına sebep olduğu gerekçesiyle doktrinde eleştiri konusu yapılmaktadır. Uygulamada ise suçun cezalandırdığı fiilin ne olduğuna dair yaşanan yanılgılar nedeniyle hatalı sonuçlara varıldığı görülmektedir.
Thumbnail Image
PublicationOpen Access
Charitable Behavior in Economics : An Examinaton
(Doğuş Üniversitesi, 2025) YOLUSEVER, ARAS
This article delves into charitable behavior through the lens of economics, exploring how altruism and generosity intersect with economic decision-making. It traces the historical evolution of charity, from its early roots in religious and ethical traditions in ancient civilizations, such as Egypt and Greece, to its institutionalization in modern philanthropic practices during the Industrial Revolution. The analysis draws heavily on behavioral economics, focusing on key theories like warm glow-giving, reciprocal altruism, and social preferences, which challenge traditional economic models of rational self-interest. By incorporating psychological factors, such as emotional satisfaction and social recognition, these theories offer a more comprehensive understanding of why individuals engage in charitable acts. The article also investigates the impact of framing effects and social norms on donation behavior, revealing how the presentation of philanthropic causes and social contexts shape giving decisions. Finally, it examines the role of tax incentives in promoting charitable contributions and how government policies can be designed to encourage more effective and widespread generosity, contributing to broader social welfare objectives.
Thumbnail Image
PublicationOpen Access
Yiyecek Korkusunun Yerel Yiyecek Tüketim Niyetine Etkisi: İstanbul Örneği
(Şerafettin Sevgili, 2025) Keskin, Emine; GÜNDOĞAN, HİLAL; Yılmaz, Sumru
Bu çalışmada, İstanbul’u ziyaret eden turistlerin yiyecek korkusunun yerel yiyecek tüketim niyetine etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çalışmanın alt amacı, turistlerin yiyecek korkusu ve yerel yiyecek tüketim niyetinin demografik özelliklere göre farklılaşıp faklılaşmadığının belirlenmesidir. Çalışmanın amaçlarına ulaşabilmek için basit doğrusal regresyon, mann-whitney u-testi ve kruskall wallis h testi analizleri uygulanmıştır. Veriler 2024 yılının Ocak-Şubat ayları arasında İstanbul’u ziyaret eden turistlerden çevrimiçi ve yüz yüze anket yolu ile elde edilmiştir. Çalışma kapsamında 392 turiste ulaşılmış ve verilerin analizi SPSS 22.0 paket programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada uygulanan analizler sonucunda, turistlerin yiyecek korkusunun yerel yiyecek tüketim niyeti üzerindeki etkisi negatif yönlü ve anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte turistlerin yiyecek korkusunun demografik özelliklere göre istatistiksel açıdan anlamlı olarak farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ayrıca turistlerin yerel yiyecek tüketim niyetinin cinsiyet ve İstanbul’a geliş sayısına göre istatistiksel açıdan anlamlı olarak farklılaştığı sonucu elde edilmiştir. Çalışma sonuçları doğrultusunda teorik ve uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.
Thumbnail Image
PublicationOpen Access
Analyzing Advertising Acceptance through the Diffusion of Innovations Theory: An Investigation into CGI Advertising
(Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2025) ŞİŞMAN, ÖZGE ÖZKÖK
Adoption is considered a critical element in marketing communication, as it reflects the extent to which consumers accept an advertisement and its influence on purchase intent and brand preference. Perceived usefulness, perceived value, advertisement content, visual design, and message clarity are key factors shaping how consumers adopt and evaluate an advertisement. This study examines advertising acceptance within the Diffusion of Innovations Theory framework, focusing on CGI (Computer-Generated Imagery) advertising, which is increasingly adopted in digital advertising. The study explores the adoption process of CGI advertisements by analyzing the perspectives of industry professionals regarding this innovation. A qualitative research approach was employed, utilizing in-depth interviews with 15 experienced professionals from the advertising industry. The collected data were analyzed to assess the diffusion process of CGI advertisements, their perceived advantages, and the challenges encountered in the sector. The findings reveal how the acceptance of CGI advertising is shaped within the Diffusion of Innovations Theory, contributing to the theoretical framework in this field. The findings offer strategic recommendations to enhance CGI advertising and highlight the key role of user perspectives on visual creativity, usability, and message clarity in its adoption.
Thumbnail Image
PublicationOpen Access
Çocuklar İçin Şema Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama Çalışması
(İnönü Üniversitesi, 2025) Aygar, Bilge Bakır; KAYA, ALİM
Bu araştırmada Rijkeboer ve Boo (2010) tarafından geliştirilen “Çocuklar İçin Şema Ölçeği’nin Tük kültüründe psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 393 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Elde edilen veriler doğrulayıcı faktör analizi ile açıklanmaya çalışılmıştır. Yapılan analizler 11 alt boyut ve 40 maddeden oluşan Çocuklar İçin Şema Ölçeği’nin faktör yapısının Türk kültüründe de benzer olduğunu göstermiştir. Ölçme aracındaki maddelerin faktör yükleri .17- .87, alt boyutlarının Cronbach alpha iç tutarlılık katsayılarının ise .44-.81 arasında değiştiği gözlenmiştir. Ölçme aracının uyum indeksleri incelendiğinde kabul edilebilir ve mükemmel uyum indekslerine yakın uyum istatistikleri olduğu görülmüştür. Bu sonuçlara göre Çocuklar İçin Şema Ölçeği’nin faktör yapısının Türk kültüründe de benzer, geçerlik ve güvenirliklerinin kabul edilebilir düzeylerde olduğu ve çocukların erken dönem uyumsuz şemalarının belirlenmesinde kullanılabileceği söylenebilir.