ÖZ, PERİHAN TAŞ2023-02-152023-02-152021TAŞ ÖZ P (2021). Özne ve Öznellik İlişkisi Bağlamında Film Anlatısında Ses İnşası. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2021(53), 1 - 13. https://doi.org/10.47998/ikad.859376https://doi.org/10.47998/ikad.859376https://hdl.handle.net/11413/8325▪ Bu makale, Perihan Taş Öz’ün “Bağımsız Türk Sinemasında Erkek Egemen Söylemin Oluşturulması ve Bakış: Bir Çözümleme Örneği ‘Üç Maymun’ başlıklı doktora tez çalışmasından üretilmiştir.Filmsel tasarım süreci, en temel katmanlar olarak görüntü ve ses üzerinden yapılandırılmakta ve bu iki temel öğe yoluyla sinemasal söylemin oluşmasına aracılık etmektedir. Bir sinema filminde öyküsel olan (diegetic) ve öyküsel olmayan (non-diegetic) sesler olarak iki farklı anlatısal işlev gören ses öğesi, gelişen anlatım tekniklerine bağlı olarak yeni işlevler üstlenmekte ve yeni kavramlara odaklanmaya imkân sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı filmsel anlatının tasarım sürecinde, ses inşasının önemini öznellik (subjectivity) kavramı üzerinden analiz etmektir. Sinema teorisyenleri tarafından sıkça tartışılmış bir kavram olan öznellik, çalışma içerisinde Edward Branigan’ın görüşlerinden yola çıkılarak, özne-öznellik ilişkisi bağlamında, karakter anlatısı olarak ele alınmıştır. Çalışma, örneklem olarak Nuri Bilge Ceylan’ın 2008 yılında yönettiği Üç Maymunisimli filmi ele almış ve filmdeki ses kullanımının karakter anlatısına olan etkisini analiz etmiştir. Sinemasal söylem araçlarının yapılandırılması doğrultusunda incelendiğinde, Üç Maymun filminde sesin; görüntünün bir parçası olmaktan öte, bir yandan kendi bütünlüğü içerisinde bağımsız bir söylem aracı olarak inşa edildiği, diğer yandan özne-öznellik ilişkisi bağlamında karakter anlatısını belirlemekte oldukça önemli bir işleve sahip olduğu görülmüştür.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSesFilm AnlatısıÖznellikKarakter AnlatısıÜç MaymunÖzne ve Öznellik İlişkisi Bağlamında Film Anlatısında Ses İnşasıThe Use of Sound in Terms of The Relationship Between Subject-Subjectivity in Film NarrativeArticle2147-4524