Tamer KoçelMühim, Seyit Ali2014-09-192014-09-192012-05http://hdl.handle.net/11413/717Küreselleşme olgusu gün geçtikçe dünyada etkisini arttırmaya devam etmektedir. Kısıtlamaların ortadan kalkması ile dünya tek pazar haline gelmiştir. Bunun sonucu olarak rekabet artarak devam etmektedir. Şirketlerin ayakta durması ve büyümesi için stratejik hamleler yapması gerekmektedir. Bu hamlelerden en önemlilerinden biri de şirket birleşmeleri olmuştur. Hızla değişen sivil havacılık sektöründe dışa açık ve rekabetçi şirketler ulusal ve uluslararası piyasalarda kalıcı olabilmek için birleşme stratejilerine ağırlık vermektedir. Havayolu firmaları, şirket birleşmeleri ile bir yandan yeni pazarlara girerken, diğer taraftan mevcut ürün ve hizmetlerine yenilerini eklemektedir. Birleşme sonrası elde edilen büyük ölçekli yapı maliyetleri azaltmakta, pazar payını ve rekabet gücünü arttırmaktadır. Birleşme ve stratejik işbirliği yapan şirketler sinerji yaratarak, tek başlarına sahip oldukları değerlerin üzerinde bir değer elde etmek istemektedir. Bununla birlikte havayolu şirketlerinin birleşmesi o kadar kolay olmamakta, finansal, ekonomik, hukuki ve beşeri birçok sorun ortaya çıkabilmektedir. Bu çalışmanın ilk bölümünde şirket büyümesi, büyüme stratejileri ve birleşme kavramı, şirket birleşmelerinin tarihçesi ve türlerine değinilmiştir. İkinci bölümde şirket birleşme nedenleri ve şirket birleşmelerinin rekabete etkilerinden bahsedilmiştir. Son bölümde ise havayolu şirketlerinin birleşme amaçları, birleşme türleri ele alınmış ve sivil havacılık sektöründeki önemli belli başlı birleşme uygulamalarına değinilmiştir.The purpose of this study is to make informative illustrations about company amalgamations by examining firms? mergers and take-over situations. Some changes may be necessary for companies in order to improve their adaptability towards changing and developing markets all over the world. These changes take some forms such as mergers of the companies to increase their power or take-over of a firm by another one. Nowadays, there is a tough competition between the firms which produce exactly identical or similar products. The companies which keep doing business in the market by keeping their existing size stay behind some firms that merge their powers with others. In addition to these companies that have merger, the co-operations could be made with firms which provide production and logistic needs without any problems; therefore, all work forces could be used effectively in appropriate profession. Furthermore, the companies which believe in adversity of the development by having a single product or service might try to reduce risk level by having a merger with a corporation which produces different product or service. This may cause the company mergers. The possibly important point in the merger of a company is the tax benefits. All these points? details will place in this study. The company which makes a merger decisions should make some analyses for the purpose of inspecting the propriety of the decision. The reasons of the merger should be investigated very well and the results? benefits should be presented beforehand. These will be mentioned in this work. In the first chapter, effects of the globalization, growth strategies and the meaning of the company mergers will be explained and in the second chapter, historical devolopment of company mergers and the merger types will be exlained, in the third chapter , the reasons and the Merger effects to the competition will be explained. In the last chapter , main Airline company mergers in the World and Turkey will be specified.trİşletmeBirleşmelerHava yollarıHava yolu işletmeleriHavacılık sektörüŞirket birleşmeleriBusiness AdministrationMergersAirlinesAirline companiesAviation sectorMergersŞirket birleşmeleri (Mergers) ve havayolu şirketlerinde merger uygulamalarına örneklerAirline merger and some samples for airline mergersmasterThesis