Yılmaz, Z. NalanE. Şahin, AliŞimşek, HasanHacıfazlıoğlu, Özge2019-10-312019-10-312016-05-081300-1272https://hdl.handle.net/11413/5509Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin sınıf içi kontrol düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Sınıf yönetimi içerisinde öğretmenlerin ve öğrencilerin yeri, öğretmenin kontrol yaklaşımı ile şekillenir. Öğretmenlerin eğitim-öğretim sürecini yönetim şekilleri etkili öğrenme-öğretme ortamlarını oluşturmalarında önemli olduğundan bu araştırma gerekli görülmektedir. Çalışma kapsamında geliştirilen ölçekte 21 soru yer almaktadır. Ölçekte her soruya yanıt olarak iki seçenek sunulmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin her sorunun yanıtı için kendilerine en yakın olan seçeneği işaretlemeleri istenmiştir. Sınıf Yönetiminde Kontrol Düzeyi Belirleme Ölçeği (KDBÖ) düşük, orta ve yüksek kontrol düzeylerini temsil eden üç alt ölçeği içermektedir. 21 soruya yanıt olarak hazırlanan 42 seçenek, düşük, orta ve yüksek kontrol düzeylerine eşit olarak dağılmıştır. Her bir alt ölçekten en az sıfır en fazla on dört puan alınabilir. En yüksek puan alınan alt ölçek, baskın olan kontrol yaklaşımını ifade etmektedir. Ayrıca araştırmanın çalışma grubu içerisinden seçilen öğretmenler ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda öğretmenlerin kendilerini yansıttığını ifade ettikleri kontrol yaklaşımları ile KDBÖ’ne verdikleri yanıtlardan tespit edilen kontrol yaklaşımları arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Bu bulgu geçerli bir ölçme aracı geliştirildiğinin göstergesi olarak değerlendirilebilir.The purpose of this study is to develop a scale for identifying classroom control levels of teachers. In classrooms, teachers’ and students’ status are determined by teachers’ control approach. This study was conducted due to the significance of teachers management style on creating effective learning-teaching environments. The scale developed includes 21 items. Each item has two choices for an answer. The participant teachers were asked to choose the closest choice that they felt right. The scale is made up of three sub-scales addressing low, medium and high levels of control. The 42 choice statements for the 21 items were equally divided to represent low, medium and high levels of control. In each sub-scale the minimum score is zero and the maximum score is fourteen. The highest scored sub-scale indicates the dominant control style. In addition, interviews were conducted with a group of teachers selected from the participants. The data obtained from the interviews were compared with their answers to the scale. The comparison yielded a significant correlation between these two types of data. It can be regarded as an evidence indicating that the scale developed is a valid data collection tool.trAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/Sınıf YönetimiÖğretmenin Kontrol DüzeyiDisiplin ModelleriClassroom ManagementControl Level of TeacherDiscipline ModelsSınıf Yönetiminde Öğretmenlerin Kontrol Düzeyini Belirleme Ölçeğinin GeliştirilmesiDevelopment of a Scale to Identify Teachers’ Control Level in Classroom ManagementArticle