Okul Geliştirme Yaklq|ımkpM|y ve Uygulamaları ' Küreselleşmenin Eğitimsel Boyutu Eylül/Ekim 1996 120 OOP IL«mı> ıx V HRirça Eğitim-1 Alır misini; Bağımsız Öğrenl İri aını ve Bağını »üşünen Bireyi k'.MPİ Okulda öğrencilere verilen değer, onların okulu sevme düzeyini belirler. Okullarda Duruma Dr. Necla TUZCUOĞLU M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi, Okulöncesi Eğitim-Öğretim Bölümü "Çocuğun ı ileride yaşanması muhtemel uyumsuzluk problemlerini önlemek ve okula, okul kurallarına alıştırmak bakımından oryantasyon çalışmaları önemlidir. Düşünen Bireyler “Küresel gelişmeler İçin gerekli olacak yeni tutum ve değerlerle donanmış bireyler, eğitim yoluyla sağlanacaktır.” 12 Öğrenim İlkesi Derleyen: Neşe ESER Kültür Koleji AR-GE Bölümü Çeviri: Seda TOPRAK YAYINLAR Said TAŞ Süleyman DEMİREL Eğitim Fak. Öğretim Görevlisi Okulu Sevdirelim Alıştırma (Oryantasyon) Çalışmaları Nasıl Bir Okulöncesi Eğitim Ali Rıza ERDEM Pamukkate Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü Araştırma Gör. “Okulöncesi eğitime devam eden çocukların etmeyenlerden zihin, psikomotor ve sosyal yönden daha gelişmiş oldukları, öğrenim hayatlarında daha başarılı ve faal oldukları saptanmıştır.” Okul Geliştirme Yaklaşımları ve Uygulamaları Yrd. Doç. Dr. İrfan ERDOĞAN İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Görevlisi Örgütlerde farklı grupların bulunması yararlıdır. Yönetici, örgütün dinamikliği­ nin sağlanmasında, denetimin gerçek­ leştirilmesinde. işgörenlerin örgüte olan bağlılığının ve güveninin geliştirilmesin de gruplardan faydalanabilir. Küreselleşmenin /g Eğitimsel Boyutu • • Bağımsız Öğrenme Ortamı ve Bağımsız Prof. Dr. Mahmut TEZCAN Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Neşe ESER Kültür Koleji AR-GE Bölümü Ev ortamında da okul ortamında da çocuğun kendini bir birey olarak görebilmesi, demokratik bir çevrenin oluşturulması ile mümkün olacaktır. Yaşadıkça Eğitim - 12 Not Alır mısınız? 4 jO Dr. İlhami FINDIKÇI Etkili Sınıf Yönetiminde Her birey diğerlerine göre farklı fizik yapısı, dünya görüşü, farklı zihinsel fonksiyon ve bunların sonucu olarak farklı yaşantılara sahiptir. Bunun için her öğrencinin her şeyi aynı zamanda, aynı şekilde ve tarzda öğrenmesi mümkün değildir. * Sahibi KÜLTÜR HİZMETLERİ A.Ş. Fa ha m ettin AKINGÜÇ Genel Yayın Yönetmeni Bahar AKINGÜÇ GÜNVER Yazı İşleri Müdürü Dr. İlhami FINDIKÇI Yayın Yardımcısı Neşe ESER Teknik Yönetmen Kudret GÜVENÇ Dizgi Cemal TURAN Nermin TAŞKIRAN Montaj Zafer UZUNTÜRK Fotoğraflar Temel YİRMİBEŞ . Çetin ÖZER / Coşkun İPEK Renk ayırımı ve film çıkış Filmon Ltd.Şti. Baskı ve Cilt Çınar Ofset Yapım/Yönetim YA/BA A.Ş. 9.-10. Kısım 34 750 ATAKÖY/İSTANBUL Tel: (0-212) 559 04 88 PBX Fax: (0-212) 560 47 79 kultur@ibm.net © Kültür Koleji Yayınları ISSN: 1300 - 1272 Her türlü yayın hakkı KÜLTÜR HİZMETLERİ A.Ş.'ne aittir. Dergide yer alan yazılardan akademik kurallar çerçevesinde, kaynak gösterilerek yararlanılabilir. Fiyatı 120 000 TL (KDV Dahil) KKTC için 200 000TL (KDV Dahil) Abone koşulları Yıllık (6 sayı için indirimli) 600 000 TL Abone ücretleri için; Yapı Kredi Bankası Bakırköy Şubesi Hesap No: 2888-6 Yaşadıkça Eğitim ya da Posta Çeki Hesap No: 475 009 I AAerhaba Değerli Okuyucularımız, Okullarımız açıldı, öğrencilerimiz yeni bir eğitim ve öğretim yılının heyecanı içindeler. Aynı heyecanı sanıyoruz tüm veli ve öğretmenlerimiz de hissetmektedirler. Okul hayatına bu yıl yeni başlayanlar için çok farklı bir heyecan yaşanıyor olsa gerek. Eğitim hayatının ilk basamağına adım atmış olan öğrenciler yeni bir çevre ve sosyal hayatın içine girmektedirler. Bu çevreye girerken, bir çok çocuk tabii olarak çekingenlik ve ürkeklik hatta endişe yaşamaktadır. Bu endişe duygusunu ortadan kaldırmaya yardımcı olacak öğretmen, yönetici ve velilerimize düşen görevler. Said TAŞ'ın "Okulu Sevdirelim" başlıklı yazısında ele alınmıştır. Bu yazıya paralel olarak Dr. Necla TUZCUOĞLU'nun "Okullarda Duruma Alıştırma (Oryantasyon) Çalışmaları" konulu yazısı da öğretmen, veli ve yöneticilerimize bu konuda önemli mesajlar vermektedir. Okulöncesi eğitime duyulan gereksinim, okulöncesi eğitimin önemi, hedefleri ve okulöncesi eğitime yönelik önerileri Ali Rıza ERDEM'in "Nasıl Bir Okulöncesi Eğitim" başlıklı yazısında bulabilirsiniz. "Bağımsız Öğrenme Ortamı ve Bağımsız Düşünen Bireyler" başlıklı yazımız, kendi fikirlerini açıkça söyleyebilen, düşünen, yaratıcı, araştırmacı ve bireylerin yetiştirilmesi için öğrenme ortamının nasıl düzenlenmesi gerektiğine yönelik mesajlar sunmaktadır. Küreselleşme süreci içinde eğitime global bir yaklaşım sağlayacak olan gençlerimize, eğitime yönelik projeleri konusunda Prof. Dr. Mahmut TEZCAN'ın "Küreselleşmenin Eğitimsel Boyutu" başlıklı yazısı ilginç yaklaşımlar getirmektedir, Yrd. Doç. Dr. İrfan ERDOĞAN’ın "Okul Geliştirme Yaklaşımlan ve Uygulamalan" başlıklı yazısında farklı yönetim anlayışlarına sahip iki örgütsel yaklaşım modeli ve bu modeller ışığında okul geliştirme uygulamaları anlatılmaktadır. J. Michael PALARDY okul yöneticileri ve, öğretmenler etkili bir sınıf yönetimi için belirlediği "12 Öğrenim İlkesi" sunmakta ve yazının devamında Neşe Eser'in bu konu çerçevesinde derlemesi yer almaktadır. Yaşadıkça Eğitim köşemizin bu sayıdaki konusu "Not Alır mısınız?" başlığını taşımakta ve bu konuda dikkat edilmesi gereken noktaları vurgulanmaktadır. Yeni öğretim yılının tüm öğrencilerimiz için başarı dolu olmasını diliyoruz. Saygılanmızla. — - Okulu Sevdirelim Said TAŞ SDÜ. Eğt. Fak. Öğr. Gör. Okulda öğrencilere verilen değer, onların okulu sevme düzeyini belirler. Bu çalışmada okul, okulun görevi ve ilköğretime yeni başlayan öğrencilere okulu sevdirme konuları ele alınacaktır. İnsan sürekli olarak öğrenmektedir. Çocuk, aile üyeleriyle, yakın arkadaşla­ rıyla, doğal çevresiyle ve kitle iletişim araçları ile etkileşimde bulunurken bir­ çok davranışları öğrenir. Ancak bu öğ­ renmeler gelişi güzeldir (Fidan, Erden; 1993: 7.1). Birey bu etkileşimleri sonu­ cu toplumca onaylanan istendik davra­ nışların yanısıra istenmeyen alkol ba­ ğımlılığı, sigara içme, çalma gibi davra­ nışları öğrenebilir. Ayrıca bu etkileşim­ leri sırasında bireyin çevresindeki kişi­ lerin bilgi eksikliğinden yanlış bilgileri öğrenmesi de mümkündür. Bireyin plânlı ve programlı bir bi­ çimde yetiştirilebilmesi ancak okullarda sağlanabilir. Okul toplumdaki bireylerin eğitilmesi işlemini üstlenen kurumların ortak adıdır. Okul, eğitim amacıyla ku­ rulmuş özel bir çevredir (Bursalıoğlu, 1994 : 33). Okulun varlığı bu özel çev­ renin oluşturulup denetlenmesi ama­ cından kaynaklanmıştır (Lemtech, 1988 : 165). Okul denen özel çevrenin üç temel işlevi vardır. Birinci işlevi, öğ­ rencileri dış çevrenin güçlüklerinden korumak, onlara yaşamı kolaylaştır­ maktır. Okulun ikinci işlevi, dış çevre­ de kolay rastlanabilecek olan istenme­ yen davranışları, okuldan içeri sokma­ yarak, öğrenci davranışlarını temizle­ mektir. Okulun üçüncü işlevi ise, okul içerisinde, okul dışındaki çevrede var olan farkların sergilenmesine, yaşanma­ sına izin vermeyen, toplumsal yaşamda olmayan dengeyi kendi sınırları içinde kurmaktadır (Başar, 1994 : 12). Okullarda öğrencilere, toplumun ve bireyin gereksinmelerine göre önceden hazırlanan programlar doğrultusunda öğretim faaliyetleri sunularak, öğrenci­ lerde istendik davranış değişikliği mey­ dana getirilmeye çalışılır. 2 ____ YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996 Okulda öğrenciye kazandırılması gereken bilgi ve beceriler talim ve terbi­ ye kurulunca belirlenmiştir ve bunlar bu konuların uzmanı olan öğretmenler tarafından düzenlenen öğretim etkin­ likleri ile kazandırılır. Okullar verilen eğitim düzeyi ve ni­ teliğine göre anaokulu, ilkokul, orta­ okul ve yüksekokul gibi çeşitli adlar ala­ bilir. Her okulun kendisine özgü amaç­ lan, öğretim yöntemleri ve eğitim prog­ ramları vardır. Her okul kendi amaçla­ rım gerçekleştirmek için öğrencilerinin gereksinimlerine, yaşlanna, beklentile­ rine göre plânlı bir öğretim ortamı dü­ zenler. İlkokulda, okula yeni başlayan öğ­ rencilere verilen değer, onların okulu sevmesi ile orantılıdır. Acaba herşeyin güzeli, sevimlisi, safı, temizi olan bu öğ­ rencilere ilk günlerden başlayarak okul nasıl sevdirilebilir? ilkokula yeni başlayan öğrenci, an­ ne, baba ve kardeşlerinden oluşan sınır­ lı bir çevreden, kendisine yabancı bir çevre olan okula gelmektedir. Bu çev­ rede anne, baba ve kardeş yoktur. Okulda eğitimde rol oynayan yönetici, öğretmen, öğrenci, eğitimci olmayan personel (Bursalıoğlu, 1993 : 38), sınıf, sıra, zil, tahta, yeni sınıf arkadaşları, defter, kalem, kitap v.b. ile örülmüş karmaşık bir sistem vardır. Bu karmaşık sistemin, okulun ilk günlerinden itibaren, öğretim sorumlu­ ları tarafından, çocuğa tanıtılması, soru­ larına cevap verilmesi, iyi iletişimlerin kurulması, herşeyin açık net bir biçim­ de çocuğun kafasında şekillenmesine yardımcı olunması gereklidir. Okul yöneticileri, okulun ilk üç ve­ ya dört haftasında, okula yeni başlamış birinci sınıf öğrencilerine okulu sevdir­ mek, okula alışmalarını sağlamak için etkinlikler hazırlamalıdırlar. Okuldaki madde ve insan kaynaklarım bu öğren­ cilerin yeni ortamı sevmelerinde kul­ lanmalıdırlar. Okulun fiziksel yapısı, görünüşü, hijyenliği vb. öğrencilerin moralini ve davranışlarını etkileyen ko- şullardır(Johnson, 1990:67). Okul yöneticileri önceden sağlana­ cak hizmet içi eğitim seminerleri ile okulda bulunan öğretmenlerin, etkili sı­ nıf yönetimine yardımcı olmalıdırlar. Hizmet içi eğitim programlan, özellikle öğretmenlerin okula yeni başlayan öğ­ rencilere yardımcı olma hususunda önemli bir yer teşkil eder. Yönetim, okulun ilk günlerinde, okulu tanıtıcı geziler yaptırmalıdır. Bu geziler, sınıf öğretmenlerinin, diğer öğ­ retmenlerin, eğjtimici olmayan perso­ nelin (hizmetli, memur) öğrencilerle ta­ nıştırılması ve sınıflann, kütüphanenin, tuvaletlerin tanıtılmasına kadar genişle­ tilmelidir. YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996. — 3 Okulun ilk haftalarında, çocuğun anne veya babası ile okula gelip, sınıfla­ rında oturmasına, çocuğa yardımcı ol­ malarına okul yönetimi izin vermeli ve bir kaynaşma ortamı hazırlamalıdır. Her ne kadar anne ve babanın okula gelerek çocuğun sorunlarını çözmeleri­ ni üstlenmeleri olumsuzluk yaratacağı söyleniyorsa da (Yılmaz, 1993:17), ço­ cuk için iyi olacağı düşünülmektedir (Donald, 1991:96). Okulun ilk günlerinde sınıf öğret­ meni sınıfta olumlu iletişim kurmalıdır. Sınıfta, öğretmen-öğrenci etkileşiminin iki yönü, öğrencinin niyetini anlamak ve yorumlamak ile, onun öğretmenin niyetinden emin olmasını sağlamaktır (Mcauley, 1990:89). Güven ve iyi ileti­ şim için ilk karşılaşma önemlidir (Buc- kuvald, 1985:14). Öğretmen ve öğren­ ciler, sınıftakiler hakkında gözlemle s edinecekleri bilgiye muhtaçtır, ilk kar­ şılaşmadaki giyimin, görünüşün etkisi, öğrencilerle bir yakınlık kurulduktan sonra azalabilir. Öğretmen kendini öğ­ rencilerine doğal bir anlatım ve ses to­ nu ile tanıtmalıdır. Öğrenciler de ken­ dilerini, sıra ile sınıftakilere tanıtabilir. Bu tanışma; ikişerli gruplar halinde iki kişinin tanışması biçimine de dönüştü­ rülebilir (Başar, 1994:57). Tanışma, da­ ha fazla kişisel ilişkiye yol açarak, işbir­ liği ortamı yaratır. İklimi olumlulaştırır, istenmeyen davranışları önler, grup ha­ vası oluşturur (Lemlech, 1988:39), or­ tamı sevdirir. İlk günkü tanışma, öğrencilerin bir- birleriyle, ilgili çerçeve bilgiler edinme­ lerini sağlamalıdır. Adı soyadı, anne ve babasının adı, meslekleri, nerede otur­ dukları, sevdiği şeylerle ilgili düşünce­ leri, bu çerçevenin gözeneklerini oluş­ turabilir. Bütün bu tanışmalarla arkadaşları­ nın çoğunun kendisinden fazla farkı ol­ madığını görmesi öğrenciyi rahatlatır. Sınıf öğretmeninin öğrenciye ismiyle hitap edebilmesi, öğrenciye verdiği de­ ğeri gösterdiğinden, okulun ük günle­ rinden itibaren bu davranışı göstermesi yerinde olacaktır. Daha sonra da isimle­ ri hafızasında tutmalı tüm öğrencilere ismi ile hitap ederek güven vermelidir. Sınıf öğretmeni sınıfım, öğrencilerin ilgisini çekecek şekilde düzenlemelidir. Sınıfa ilk girişte öğrenciler çevrelerini inceler, yargılar, ilk izlenimleri zihinle­ rine yerleştirirler (Grubough and Hous- ten, 1990:378). Öğretmen okul orta­ mım aile ortamına eşdeğer kılmaya ça­ lışmalıdır. Sınıf öğretmeni bu konular­ da sürekli kendini yenilemeli, okul yö­ netimi de öğretmeni geliştirici olanak­ lar hazırlamalıdır. Sınıf öğretmenleri, önemli haftalar­ da ders yapmamalı, çocuklarla şarkı söylemeli, eğitici oyunlar oynamak, ze- _____YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996 kâ geliştirici etkinliklerde bulunmalı, sı­ nıfın üyelerinin birbiri ile kaynaşmaları­ na yardımcı olmalıdır. Okuma-yazma aşamasında büyük katkı sağlayacak olan, göz-el eşgüdümü, ince devinsel kas gelişimi, işitsel ve görsel ayrımlaştır­ ma, mekan oryantasyonu etkinliklerine önem vermelidir (Yılmaz, 1993:17). İlköğretimin sekiz yıla çıkarılması, (M.E.B. 1987:12) eğitim süresi içersin­ de kalma zamanının, üniversite eğiti­ mine kadar uzaması ile birlikte, ilkoku­ lun hemen ilk haftalarından itibaren çocuklara, bilgi depolamaya başlanma­ sı engellenmelidir. Her çocuk olgunlaş­ tığı, bir işi yapabilecek düzeye ulaştığı (Başaran, 1985:34) zamana kadar ko­ nuşmamış, yürümemiş, tuvalet alış­ kanlıklarım kazanamamışsa; aynı şekil­ de olgunlaştığı yaşa kadar da okuma yazmayı öğrenemeyecektir. Eğer ol­ gunlaşmış ise de mutlaka konuşmaya başlayacak, yürüyecek, tuvalet alışkan­ lığını kazanacak ve okumayı öğrene­ cektir. Sınıf öğretmenleri öğrencilere sadece okuma yazma öğretmek değil, çocukların gelişim özelliklerine göre eğitim çalışmaları yaparak, çocukların okulu sevmelerine, bulundukları orta­ mı benimsemelerine yardımcı olmalı­ dır. Sımf öğretmeni çocukların sıralarda rahatça oturmasını sağlamasınin dışın­ da onların gelişim özelliklerini bilerek, sınıf içerisinde özgürce dolaşmalarına izin vermelidir. Sınıftaki oturma düze­ ni sınıf yönetimini ve eğitsel çabaları desteklemekte veya engellemektedir (Jacobsen, 1985:241). Bu nedenle sı­ nıf öğretmeni, öğrencilerin okulu be­ nimsemeleri, sınıfı sevmeleri için, sınıf­ taki oturma düzenini iyi gerçekleştir- melidir. Birbirine uyum gösterecek öğ­ rencileri, ilk haftalarda birlikte oturt­ malıdır. Öğretmen, tahtanın, öğrenim araçlarının, herkesçe görülmesine, öğ­ retmenin ve araçların sesinin herkesçe işitilmesine dikkat etmelidir. Görme, işitme sıkıntısı çeken çocuklar bu nes­ nelere yakın oturmalı, uzun boylular arkada oturmalıdır (Başar, 1994:35). Çocuk yukarıda belirtilen ortamlar­ da okula başlar ise, kendisine güven gelecek, okulu daha çok sevecek E. Erikson'un Psikososyal gelişim evrele­ rinden okul dönemine rastlayan çalış­ kanlık duygusunu (Dönmez, 1985:34) ortaya çıkaracak ve kendisini geliştir­ me ortamını (okulu) bulmuş olacaktır. Eğer, çocuk okul içerisinde okul yö­ neticisi ve sınıf öğretmeninden kay­ naklanan sorunlarla okula başlarsa, okulun ilk günlerinden itibaren aşağı­ lık duygusu (Erden, M.Y. Akman, 1995:81) yaşamaya başlayacak ve oku­ la gitmek istemeyecektir. Sonuç olarak, çocuğun okulu de­ vamlı sevmesi, okulda mutlu olması, doyuma ulaşması için; çocuğa uygun fiziksel yapı, eğitim ortamları, renkli, ilgisini çeken, gelişimine uygun kitap­ larla örülmüş eğitim programları, çocu­ ğu değerlendirebilecek, rehberlik yapa­ bilecek, demokratik ilkeleri benimse­ miş sınıf öğretmeni, okuldaki madde ve insan kaynaklarına en verimli şekil­ de yön verecek uzman eğitim yönetici­ lerinin olması gerekmektedir. KAYNAKÇA BAŞAR, Hüseyin 1994, Sınıf Yönelimi, Ankara: Pe- gem Yayınlan. BAŞARAN, I.Eıhem 1985; Eğilim Psikolojisi, Ankara: Gül Yayınevi. BUCK, Wald STEPHEN S. 1985; The first Meeting of ike Class", 1985 leac­ hing as Though Student Son Franstsco BURSALIOGLU. Ziya 1994; Okul Yönelim inde Yeni Yapı ve Davranış Anko ra: Pegem Yayınlan. DÖNMEZ, Ali 1985; "Erikson, Yaşamın Sekiz Ev­ resi* Ergenlik Psikolojisi An­ kara; Hacettepe Taş Kitap­ çılık ltd. şt. ERDEN, M AKMAN V. 1995; Eğitim Psıkolo|isı Ankara Arkadaş Yayınlan FİDAN. N; ERDEN M 1993; Eğitime Giriş Anka ra, Meteksan A.Ş GRU BOUGH, Steve and RICHARD Houston; 1990 ’Estoblishino a class­ room environment Thai Pro­ motes mtercnon and Impro­ ved student behavior" The clearing House. \bl 63. APRIL " JACOBSEN, David and Others Second Ed 1985; Methods for Teaching Co­ lumbus, Ass kills Approach Charles and Mernl pub. Columbus. 1985 JOHNSON, Susan M. 1990; Teachers al Work Achieving Success in Our Schooll, New York LEMLECH, Johanna Ka­ sin 1988; Classroom Ma­ nagement, 1988 New York. MCAULEY, Helen 1990; 'Learning Structure For The Young Child: A Re view Of The Literature" Early Child Development and Care. Vol. 59 MİLLİ EĞİTİM BAKANI? Ol 1987; Milli Eğitim Te­ rrel Kanunu ile İlköğretim ve Eğitim Kanunu. Ankara: Mili Eğilim Basımevi. YIIMAZ.Tanzer ; ’roda aat Okullu Olduk" Miliyel Gözetesi, 17 Eylül 1993. YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996_____ Okullarda Duruma Alıştırma (Oryantasyon) Çalışmaları Dr. Necla TUZCUOĞLU M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi, Okulöncesi Eğitim Öğrt. Bölümü Çocuğun ileride yaşanması muhtemel uyumsuzluk problemlerini önlemek ve okula, okul kurallarına alıştırmak bakımından oryantasyon çalışmaları önemlidir. GİRİŞ Günümüzün modern eğitim anlayı­ şı öğrencilerin yalnızca zihinsel geli­ şimlerine yönelik olmayıp, onların be­ densel, sosyal, ruhsal gelişimlerini de hedeflemektedir. Bu hedeflerin ger­ çekleştirilmesinde okul yöneticisinin, öğretmenlerin ve okuldaki tüm perso­ nelin üzerine düşen görevler vardır. Özellikle de çocukların her yönüyle gelişmelerine yönelik olarak çalışmalar yapan rehberlik servisinin yapacağı ça­ lışmalar büyük önem taşımaktadır. Rehberlik servisinin yaptığı en önemli çalışmalardan biri de duruma alıştırma (oryantasyon) çalışmalarıdır. Bu çalışmalar çocuğun okula geldiği ilk günden itibaren başlayıp okulu bitirin­ ceye kadar devam eden bir süreci ge­ rektirir. Özellikle okula yeni başlayan çocukların ve ailelerin bu tür çalışma­ lara çok ihtiyacı vardır. Çocuğun oku­ la, okul kurallarına alıştınlması ileride yaşanması muhtemel uyumsuzluk problemlerini önleyecektir. Okula daha önceki yıllarda başla­ yan öğrenciler okula alışmaktadırlar. Kendilerinin bir arkadaş grupları var­ dır. Sınıfları bellidir, yeni bir arkadaş grubu kurmalarına gerek yoktur. Yeni gelen öğrencilere oranla okula daha rahat başlamaktadırlar ve kendilerine olan güvenleri fazladır. Rahat hareket ederler, okul personelini tanırlar. Yeni gelen öğrenciler bu imkânlara sahip değildirler. Aynı durum okulun her hangi bir sınıfına nakil olarak gelen öğ­ renciler için de geçerlidir. Yeni öğrenciler ise kendilerini ya­ bancı bir ortam içinde bulurlar. Okulun, öğretmenin, arkadaşların, derslerin kullanılan yöntemlerin ve okul kurallarının yeni oluşu çocukların davranışları ürkek, çekingen ve şaşkın olmasına sebep olabilir. Özellikle de ilkokula yeni başlayan çocuğun uyum aşaması diğer okul se­ viyelerine göre daha zaman alıcı ve da­ ha zordur. Çünkü okul öncesi eğitim kumrularındaki dersler ve okulun ku­ ralları çok daha az ve esnekdir. Çocu­ _____ YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996 ğun ev ödevi ve sınıfta yapmak zorun­ da olduğu fazla görevleri yoktur. Bu durum ailesinin yanından gelen çocuk­ lar için de geçerlidir. İlkokula başlayan çocukların bir başka seviyede öğrenime başlayan ço­ cuklara oranla daha çok yardıma ihti­ yacı vardır. Bu nedenle ilkokul için ha- zıranacak rehberlik programı öğrenci­ lere sistematik bir şekilde yardım et­ meye çalışmalıdır. Duruma Alıştırmanın Tanımı ve Önemi Duruma Alıştırma, okula yeni baş­ layan öğrencilerin; yeni okullarını, okulda bulunan ve kendilerine yabancı olan kişileri (yönetici, öğretmen, hiz­ metli v.b.) kurallı ve belli bir sistem ve program dahilinde tanımalarına yar­ dımcı olmak amacıyla rehberlik servisi­ nin yaptığı çalışmaya denir. Tan’a (1986) göre iyi bir duruma alışürma programında şu ilkeler tespit edilmelidir: 1. Duruma alıştırma programı bütün yeni öğrencilere ulaşabilmelidir. Çünkü okula yeni gelen her yeni öğrenci, ilk kez geldiği okuluna uyum sağlama zorunda ve çabası içindedir. O halde her yeni öğrenci­ nin, bu programın yardımına ihtiya­ cı vardır. Ders yılı başında yeni okula başlayan öğrencilerin bu programa ihtiyacı olduğu gibi yıl içersinde okula gelen öğrencilerin de ihtiyacı vardır. ' 2. Duruma alışürma programı, okulun sürekli bir faaliyeti olmalıdır. Özel­ likle yeni öğrencilerin yeni duruma alışması, hemen okulun ilk hafta­ sında veya ilk gününde yapılacak bir kaç konuşma bir kaç gezi ile sağlanamaz. Kol faaliyetlerine katıl­ ma, ders çalışma tekniklerini ka­ zanma, demokratik seçim yollarını öğrenme gibi etkinlikler buna ör­ nektir. 3. Duruma alışürıma programı, bütün faaliyetleri ayrıntıları ile hazırlan­ mış bir program olmalıdır. Bütün rehberlik faaliyetlerinde ol­ duğu gibi burada da plânlı et­ kinlikler esastır. 4. Duruma alışürma programı, çeşitli faaliyetleri içermelidir. Bu etkinlikler küçük gruplar halinde yapılmakla beraber, her öğrencinin uyum proble­ mi farklıdır. Bu nedenle yapı­ lacak etkinlikler her öğrenci­ ye hitap edecek kadar zengin ve çeşitli olmalıdır. 5. Tanıma ve öğrenme ile ilgili ortak problemler, duruma alışürma etkinliklerinin ağır­ lık merkezi olmalıdır. Her bi- Duruma alıştırma programı, bütün faaliyetleri ayrıntıları ile hazırlanmış, sürekli Ve çeşitli etkinlikleri içeren ve tüm yeni öğrencilere ulaşabilen ve aynı zamanda okuldaki diğer öğrencilerin desteğini de içeren bir program olmalıdır. reyin problemi kendine özgü ■■ olmakla beraber, bu problemler arasmda ortak unsurlar vardır. Ça­ lışmalarda bu ortak unsurlar dikka­ te alınmalıdır. 6. Duruma alışürma çalışmalarında bir üst sınıf öğrencilerinden de yararla­ nılmalıdır. Yeni öğrenciler kendi akranları sayılabilecek bu abla ve abileri ile daha çabuk kaynaşabilir, onların yardımıyla yeni kuraları da­ ha çabuk öğrenebilir. Bu üst sınıf öğrencileri için de eğitici bir faaliyet sayılabilir. Duruma Alıştırma Çalışmalarında Öğretmenlerle Yapılacak Çalışmalar Ders yılı başlamadan önce okuldaki tüm öğretmenler toplanarak başlayacak olan öğretim yılında duruma alışürma YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996 7 çalışmaları için neler yapacaklarını tartı­ şırlar. Bir önceki yıldan kalan yapılma­ mış işler, bunların yapılamama nedenle­ ri, başarı ile yürütülen çalışmalar tespit edilir. Bütün bu çalışmalardan sonra okul bünyesinde bulunan öğretmenler yeni duruma alıştırma programı için öneriler sunarlar. Bu öneriler doğrultu­ sunda yeni çalışmalar plânlanır. Duruma alıştırma programı çerçe­ vesinde hangi öğretmenin neler yapa­ cağı tespit edilir, öğretmenler arasında görev dağılımı yapılır. KAYNAKÇA Kaczkowsky, H., Patterson, C H. Counseling o nd Psychology in Elementary Schools Illinois; Charles Thomas Publisher, Hew York, 1975 Morse, C L. § Russel, T. ’How Elementary Counse­ lors See Their Role: An Empncal Study', Elemen­ tary School Guidance and Counseling. Vol: 23. 1989, s. 54-62. Ton, Hasan Psikolojik Danış­ ma ve Rehberlik, Istanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1986 Worzbyt, John C, O'Rourke, Kathleen, Elementary School Counseling. A Blueprint For Today and To­ morrow, Accelerated De­ velopment, Inc Pub. 1989. U5A. Duruma Alıştırma Çalışmalarında Anne Babalarla Yapılacak Çalışmalar Öğrencilere okulun ilk günlerinde okul binası gezdirilir. Sınıfların, kütüp­ hanenin, tuvaletin, yemekhanenin, la- boratuvarın yerleri gezdirilir. Okul mü­ dürü ve odası, okuldaki öğretmenlerin odaları gezdirilir. Okulda görev yapan diğer personel tanıtılır ve hangi işleri kimin yaptığı konusunda açıklamalar­ da bulunulur. Servis şoförü, kapı görevlisi, okul koruma görevlileri, kantinde çalışan­ lar, sekreter ve memurlar, temizlik gö­ revlileri, kat görevlileri, sağlık persone­ li ve görevleri yine öğrencilere tek tek tanıtılır (Worzbyt and O’Rourke, 1989, s. 78-79). Okul rehberlik servisi varsa, rehber­ lik servisinin yeri ve burada görev ya­ pan kişi tanıtılr. Rehberlik servisinin ne yaptığı, hangi durumlarda bu servi­ se gelebilecekleri, rehberlik servisinin kendine has kuralları hakkında öğren­ cilere bilgi verilir. Öğrencilerin aileleri ile birlikte okul ve eğitim öğretim konusunda video ve fotoğraflar görmeleri için çalışmalar ya­ pılır. Öğrencilerin arkadaşları ile tanışa- bilmeleri için ortak toplantılar düzenle­ nir. Okulun kuralları, dersler, ders dı­ şında yapabileceği faaliyetler tanıtılır. SONUÇ Duruma alıştırma çalışmaları sade­ ce ilkokula yeni başlayan çocuk için okulun ilk zamanlarında yapılacak bir çalışma olarak bilinmemelidir. Aynı durum ilkokul son sınıf öğrencileri için de geçerlidir. Bu öğrenciler de gelecek yıl bir üst öğretim yılına gideceklerdir. Bu nedenle onlann da bir üst öğrenim kurumu hakkında bilgi edinmeleri, bu okulan ziyaret etmeleri, öğretmen ve yöneticilerle görüşme yapmaları yarar­ lı olacaktır. Duruma alıştırma çalışmaları sa­ dece rehberlik servisi olan okullar için geçerli değildir. Her okulun ra­ hatlıkla yürütebileceği çalışmalardır. Bu çalışmaların her hangi bir maddi külfeti bulunmamakla birlikte, her­ hangi bir uzmanlık alanını da gerek­ tirmemektedir. 8 _ _______ YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996 Nasıl Bir Okulöncesi Eğitim? Ali Rıza ERDEM Pamukkale Üniv. Eğt. Fak. Sınıf Öğrt. BL Araş. Gör. Okulöncesi eğitime devam eden çocukların, etmeyenlerden zihin, psikomotor ve sosyal yönden daha gelişmiş oldukları, öğrenim hayatlarında daha başarılı ve faal oldukları saptanmıştır. Günümüzde çocuk eğitiminin değe­ ri daha iyi anlaşılmaya başlamıştır. Uz­ manları göre çocuk eğitimi çocuğun doğduğu andan itibaren değil, çocuğu dünyaya getirecek ana-babanın eğitimiy­ le başlamalıdır. Çocuk doğduğu andan itibaren aileden aldığı ve çevresinden al­ dığı dolaylı-dolaysız, kasıtlı-kasıtsız eği­ timle şekillenmektedir. Bu şekillenmede 0-6 yaş arası bedensel, zihinsel ve sosyal gelişim büyük önem arzetmektedir. Bu yazıda okul öncesi eğitimin nasıl olması gerektiği “yeni bir bakış açısı ve model önerisiyle” ele alınmaktadır. Milli eğitim sistemimizin ilk basa­ mağını oluşturan okul öncesi eğitim ilk öğretim çağma gelmemiş çocukların eğitimini kapsar. Okul öncesi eğitim anaokulu ve anasıflannda verilmekte­ dir. Ana sınıfları ilk okulların veya ilk öğretim okullarının bünyesinde, ana okulları ise ayrı bir okul olarak eğitim vermektedirler. Okul öncesi eğitim programlarında 14. Milli Eğitim Şurasında alman karar­ lar doğrultusunda 0-36 ay çocuklar için “kreş”, 37-60 ay çocuklar için “anaoku­ lu”, 61-72 ay çocuklar için “anasınıfı” olmak üzere hazırlanan üç ayrı eğitim programı 1994-1995 öğretim yılından itibaren uygulamaya konulmuştur. Okul öncesi eğitim zorunlu olma­ yıp, paralıdır. Yakın zamanlara kadar eğitim siste­ mimizde ilköğretime daha fazla önem verilmesinden dolayı okul öncesi eğiti-• me gereken önem verilememiştir, ilk öğretimde belli bir noktaya gelindiği ve ilk öğretimde istenilen noktaya gelebil­ mek için okul öncesi eğitime önem ve­ rilmesi gerektiği anlaşıldığı için okulön­ cesi eğitime gereken önceliğin verilme­ si kararlaştırılmıştır. Fakat okul öncesi eğitimde %5.1 okullaşma oranı, ulaşıl­ mak istenen noktaya ulaşmada katedil- mesi gereken mesafeyi göstermesi bakı­ mından ilginç bir rakamdır. Zorunlu eğitimin ilk kademesi olan ilkokula gelen çocuklar belli bir biriki­ me sahip olarak gelmektedir. Eğitimli YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996 ____9 Eğitimli aile ve okul öncesi eğitimden geçerek gelen çocuklar, eğitimsiz aileden ve okul öncesi eğitimden geçmeden gelen çocuklara göre ilkokulda ve daha ileri eğitim kademelerinde daha avantajlı durumda olmaktadırlar. aile ve okulöncesi eğitimden ge­ çerek gelen çocuklar, eğitimsiz aileden ve okulöncesi eğitimden geçmeden gelen çocuklara göre ilkokulda ve daha ileri eğitim ka­ demelerinde daha avantajlı du­ rumda olmaktadırlar. Okulöncesi eğitim, 14. Milli Eği­ tim Şurasında ele alınmıştır. Bu şurada okul öncesi eğitimle ilgili aşağıdaki kararlar alınmıştır (M.E.B 1995:230-232). - Okulöncesi eğitim alanındaki her çeşit kademe ve görevler için, personelde aranacak nite­ likler ile görev ve sorumluluklar belirlenecek ve bunlar bir sertifi­ ka sistemine bağlanacaktır. - Toplu konut projelerinde yeter­ li sayı ve kapasitede okulöncesi eğitim kurumu açılmasına yer verilme­ si hususunda gerekli çalışmalar yapıla­ caktır. - Belediyeler, Kamu İktisadi Teşek­ külleri, Vakıflar, Dini Kuruluşlar ve di­ ğer özel müteşebbüslerin okulöncesi eğitim kurumlan açmalan teşvik edile­ cek ve desteklenecektir. - Ana-babalan yetiştirmek amacıyla “ana-baba okulu” uygulamaları yaygın­ laştırılacaktır. - Okulöncesi eğitimini geliştirip yaygınlaştırmak için “okul öncesi eğiti­ mi fonu” kurulacaktır. - Okulöncesi eğitimin yaygınlaştınl- masmda “yap-işlet-devret” modelinden yararlanılacaktır. “Okulöncesi eğitimi kanunu” çıkarıl­ ması için gerekli çalışmalar yapılacaktır. - Sınıf öğretmeni yetiştiren eğitim fa­ kültelerinin programlarına okulöncesi eğitimi; okulöncesi öğretmeni yetişti­ ren fakültelerin programlarına da sınıf öğretmenliğiyle ilgili derslerin konul­ ması sağlanacaktır. - Yurt dışında görevlendirilecek okulöncesi eğitim öğretmenleri başarılı öğretmenler arasından seçilecektir. Bu öğretmenler yabancı dil hazırlık eğiti­ minden geçirilecektir. BÖLÜM I OKULÖNCESİ EĞİTİME DUYULAN GEREKSİNİM VE OKULÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ 1.1 OKULÖNCESİ EĞİTİME DUYULAN GEREKSİNİM Okulöncesi eğitimin önemini artı­ ran faktörler başta toplumun yapısında meydana gelen hızlı değişmeler sonucu kadının iş yaşamına katılmak zorunda kalmasından doğan faktörlerdir. 20. yüzyılın ilk yansında sanayi ve teknoloji alanındaki gelişmeler, hızlı nüfus artışı ve kentleşme, artan hayat pahalılığı ve gelir düzeyini yükseltme zorunluluğu gibi etkenler, toplumun yapısında birtakım sosyal değişmelere ve ekonomik gelişmelere yol açmıştır (Yılmaz 1991:9). Bu değişmelerden en çok etkilenen sosyal kuramların başında “aile” mües- sesesi gelir. Geniş aile tipi yerini çekir­ dek aile tipine bırakmıştır. Aile tipinin değişmesi aile içindeki kadının rollerini de değiştirmiştir. Aile bütçesine katkıda bulunmak, iş ve meslek edinmek, top­ luma hizmet etmek gibi nedenler kadı­ nı çalışmaya sevk etmiştir. Bu da daha önce evde anne tarafından bakılan ço­ cuğun kim tarafından bakılacağı soru­ sunu gündeme getirmiştir. Ayrıca eğitim bilimi alanındaki araş- ürmalar sonucu çocuğun ileriki hayata hazırlanmasında, sahip olduğu yete­ neklerin ortaya çıkarılıp işlenmesinde _______YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1W6 okulöncesi eğitimin gerekli olduğunu ortaya çıkarmışıtır. Pek çok ailenin sahip olduğu imkân-' lar ana-babanın bilgi ve kültür düzeyle­ ri olsa bile çocuk gelişimi alanındaki bil­ gileri ve deneyleri bir noktada yetersiz kalmaktadır - çocuğun sahip olduğu po­ tansiyeli ortaya çıkarmaya ve işlemeye yeterli değildir. Anne-babaların kendi bilgileri, çabaları ile çocuklarının sahip olduğu potansiyelleri ortaya çıkarıp, iş­ lemesi yeterince mümkün olamayaca­ ğından plânlı ve programlı okul öncesi eğitime gereksinim vardır. Ayrıca, hızla kalkınmak zorunda olan ülkelerde nüfusun yarısını teşkil eden kadınların da iş ve üretim hayatına katılmaları, çalışan annelerin küçük ço­ cuklarının bakım ve yetiştirme işini top­ luma mal etmesi okul öncesi eğjtimi sos­ yal bir zaruret olarak karşımıza çıkar­ maktadır. Okulöncesi eğitimi çocukların yaşlarına göre “oyun yuvası” veya “kreş” adı verilen öğretim kurumlarında ele alınmaktadır (Kantarcıoğlu 1992:8). 1.2 OKULÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ Okulöncesi eğitime devam eden ço­ cukların etmeyenlerden zihin, psiko- motor ve sosyal yönden daha gelişmiş oldukları, öğrenim hayatlarında daha başarılı ve faal oldukları saptanmıştır. Erken eğitimle öğretilebilir ve eğitilebi­ lir zekâ düzeyi düşük çocukların mev­ cut zihin kapasitelerini en üst seviyeye çıkarmak mümkündür. Okulöncesi eğitimden yeteri kadar yararlanmayan ve ailelerin sınırlı im­ kânları içerisinde yetişen binlerce ço­ cuk, sırf aldığı eğitimin yetersizliği yü­ zünden ruhunun derinliklerinde, zihin kurumlarında uyuyan öz cevherden ye­ terince yararlanamamaktadır. Nice ka­ biliyetler farkına varılmadan, uykula­ rından uyandırılmadan yaşayıp gitmek­ tedirler. Çocukların içindeki gizli cev­ herlerin keşfediliip yüzeye çıkması, bir- leşip çoğalması için çocukların okulön­ cesi eğitimden yeterince yararlanması sağlanmalıdır (Erkunt 1986:37). YAŞADIKÇA EĞİTİM /40/1996 ----------------------------------- Eğitimci­ ler ve psiko­ loglar çocu­ ğun ilk yaşan­ tılarının karşı­ laştığı prob­ lemlere, çev­ resindeki in­ sanlarla olan ilişkilerin ma­ hiyetine karşı aldığı tavır ve tutumları ömür boyu et­ kilediğinde hemfikirdirler. Bu nedenle aile eğitimini tamamlayan, çocuğa plân­ lı yaşantılar ile geleceğinde daha sağlık­ lı ve mutlu bir kişilik kazandıracak, top­ lumun ihtiyaçlarını karşılamada gerekli nitelikli insanın temelini oluşturacak okulöncesi eğitimin önemi büyüktür. Şükran Oğuzkan ve Güler Oral “okulöncesi eğitim” adlı eserlerinde şu ilgili araştırmadan belirtmişlerdir. 0-6 yaşlar arası çocuğun gelişiminin hızı yönlendiği kritik yıllardır. Bu yıllar­ da temeli atılan beden sağlığı ve kişilik yapısının, ileri yaşlarda yön değiştirme­ den daha çok aynı yönde gelişmesi şan­ sı daha yüksektir. Uzun yıllara dayalı araştırmalarda, çocukluk yıllarında ka­ zanılan davranışların büyük bir kısmı­ nın yetişkinlikte bireyin kişilik yapısını, tavır, alışkanlık, inanç ve değer yargıla­ rını biçimlendirdiği gözlenmiştir. (Mu- essan 1963:334-338 İyi bir okulöncesi eğitimi geçiren ço­ cuğun geçirmeyen çocuğa göre okulun isteklerine daha iyi cevap verebileceği görüşü günümüzde pek çok eğitimci tarafından benimsenmektedir. Bu gö­ rüş özellikle geri sosyo-ekonomik çevre koşullarından gelen çocuklar için ge­ çerli kabul edilmektedir. BÖLÜM n OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE HEDEF VE MEVCUT DURUM 2.1 OKULÖNCESİ EĞİTİMDE HEDEF Okul öncesi eğitimin hedefi 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunun 20. maddesinde belirtilmiştir. sini ve iyi alışkanlıklar lamak; MADDE 20 : Okulöncesi eği­ timin amaç ve görevleri, milli eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak 1 - Çocukların beden, zihin ve duygu gelişme- kazanmasını sağ- 2- Onları temel eğitime hazırlamak; 3- Şartlan elverişsiz çevrelerden ve ailelerden gelen çocuklar için ortak bir yetişme ortamı yaratmak; 4- Çocukların Türkçe’yi doğru ve güzel konuşmalarım sağlamaktır. 2.2 MEVCUT DURUM OKULLAŞMA ORANI Okulöncesi eğitimde VI. BYKP”nın- da %11.5’lik bir orana erişilmesi hedef­ lenmişse de plân dönemi sonunda ula­ şılan rakam %5.1’dir. (DPT 1995:23) VII. BYK’da 2000-2001 yılında Okulöncesi eğitimde ulaşılmak istenen okullaşma oranı %16’dır (D.P.T. 1995:28). Bu oran A.B.D.’de %55-95, Alman­ ya’da 70-95, Fransa’da 90, İngiltere’de 55, Hollanda’da 66, Japonya’da 42’dir (M.E.B. 1995:34). ÖĞRENCİ - DERSLİK ORANI Okulöncesi eğitimde bir dersliğe dü­ şen öğrenci sayısı 25-30’dur. Bu sayı A.B.D.’de 14-20, Almanya’da 15-20, Belçika'da 20, Fansa’da 25, Hollan­ da’da 24, İngiltere’de 15 ve İsviçre’de 20’dir (M.E.B. 1995:35). BÖLÜM III OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE YENİ BİR MODEL 3.1 OKULÖNCESİ EĞİTİMDE KAPSAM Okulöncesi eğitimi, mecburi ilköğ- renim çağına gelmemiş çocukların eği­ timini kapsar. Bu eğitim isteğe bağlıdır. (M.E.T.K. Madde-19). KURULUŞ Okulöncesi eğitim kurumlan, ba­ ğımsız anaokullan olarak kurulabilece­ ği gibi, gerekli görülen yerlerdeki temel eğjtim kurumlanılın birinci devresine bağlı ana sınıfları halinde veya ilgili di­ ğer öğretim kuramlarına bağlı uygula­ ma sınıflan olarak da açılabilir. Okulöncesi eğitim kuramlarının ne­ relerde ve hangi önceliklere göre açıla­ cağı Milli Eğitim Bakanılğınca yönet­ melikle düzenlenir. İş kanununa tabi iş yerlerinin hangi şartlarda Okulöncesi eğitim kurumu kurmaları gerektiği, Milli Eğitim ve Ça­ lışma Bakanlıklan tarafından birlikte düzenlenecek bir tüzükle gösterilir. (M.E.T.K. Madde-21). 3.2 YENİ BİR MODEL : OKULÖNCESİ EĞİTİME ÖNCELİK Okulöncesi eğitime gereken önem verilememiştir. Okulöncesi eğitime ge­ reken önem verilmeyişinin altında ya­ tan en önemli sebeplerden bir tanesi, öneminin gereği gibi anlaşılamaması- dır. Okulöncesi eğitimin gereklili­ ği toplumdaki ana-babalara ileti­ şim araçları devreye sokularak sistematik olarak verilerek be- nimsetilmelidir. Okulöncesi eğitim bugünkü 0- 4 yaşlan arasında olmalıdır. 5 yaş temel eğitime dahil edilmelidir. Böyle- ce gelişimin en hızlı olduğu dönemler­ den 5-6 yaşları arasındaki eğitim şansa bırakılmamış olacaktır. Çocuğun eğitiminde 0-1 yaş arası bakım ve eğitimini vermek üzere çalışan annelere 1 yıl ücret­ li izinli sayılması kabul edilmeli­ dir. Geleceğimiz olan çocuklarımızın daha iyi yetiştirilebilmesi için bu bir zo­ runluluktur. Okulöncesi eğitim kuramların­ dan ana okulu ve ana sınıflan zo­ runlu olacak olan 11 yıllık temel eğitime dahil edilmelidir. Böylece bireyin gelişiminde çok önemli olan bir safha rastgele bir eğitime ve tesadüflere .......... ...................... YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996 bırakılmamış olacaktır. Böylece 5 yaş te­ mel eğitimin 1. sınıfım, 6 yaş da temel eğitimin 2. sınıfını oluşturacaktır. 0-4 yaşlan arası okulöncesi eği­ timde özel sektörün girişimleri özendirilmelidir. Kreş ve yuvalar bu- ’ rada eğitim görecek çocukların fizyoloji­ sine uygun olarak geniş bir mekan üze­ rine ve tek katlı olarak inşa edilmelidir. Okulöncesi eğitimi politikası ve stratejisi oluşturulmalıdır. Uygula­ malardan elde edilen verilere göre yeni­ den şekillendirilerek güncelleştirilmelidir. Okulöncesi eğitimde önerilen mo­ del tablo 1 de gösterilmiştir. TABLO 1 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM YAŞ 12 3 4 EĞİTİM KREŞ YUVA KURUMU BÖLÜM IV SONUÇ VE ÖNERİLER 4.1 SONUÇ Okulöncesi eğitim için gösterilen iyi niyetli çabalar yoğunlaştırılmalı ve kay­ nak ayırma işleminde bu konuya önce­ lik verilmelidir. (TÜSIAD 1993 :4.73). Türkiye’de bu aşamada VII. BYKP’ında iki bin yılı için hedeflenen % 16’lık okullaşma oram aşılmalıdır. Okulöncesi eğitimde kısa vadede Okulöncesi eğitime ayrılan kaynak, veri­ len önem artırılmalı; uzun vadede Okulöncesi eğitimin gerekliliği konu­ sunda toplum bireyleri bilinçlendirilme- lidir. Gelişme ve değişmelere uyumlu stratejiler belirlenip uzun vadeli uygu­ lanmalıdır. 4.2 ÖNERİLER Okulöncesi eğitimin gelişmesi için: 1 - Okulöncesi eğitime yeterli önem- öncelik verilmeli ve kaynak ay­ rılmalıdır. 2- Özel sektörün bu alana yatırım yapması kredi, arsa temini ve ya­ sal kolaylıklar sağlanarak teşvik edilmelidir. 3- Aileler Okulöncesi eğitimin yeri ve önemi konusunda bilinçlendi- rilmelidir. Bunda iletişim araçla­ rı ve medya, merkez ve taşra yö- neticleri etkili bir biçimde kulla­ nılmalıdır. 4- Okulöncesi eğitimi için yetiştiri­ lecek personelin mutlaka lisans öğrenimi görmesi sağlanmalı; li­ sans üstü eğitimleri de teşvik edilmelidir. 5- Konuyla ilgili yasal düzenlemeyi içerecek kanun gelişme ve değiş­ melere ayak uydurabilecek esnek­ likte ve objektiflikte hazırlanmalı- dır. 6- Okulöncesi eğitimde kırsal ke­ sim ve gecekondu bölgelerine öncelik verilmelidir. 7- Araştırma - geliştirme çalışmala­ rına önem ve destek sağlanmalı­ dır. Bu alanda üniversitelerle Okulöncesi eştim kurumlannın işbirliği sağlanmalıdır. 8- Okulöncesi eğitim kurumlan za­ man içerisinde yerel yönetimlere devredilmelidir. 9- Diğer ülkelerdeki Okulöncesi eğitim kurumlar ile işbirliği yapı­ larak bilgi ve teknoloji alışverişi sağlanmalıdır. 10- Ana-babalarm eğitiminde önemli bir yeri olan “ana - baba okulu” uygulamasına yaygınlık ve hız kazandırılmalıdır. «oynakça D PT VII Beş Yıllık Kalkın­ ma Planı Ankara 1995 ERKUNT. Nermin Okul Öncesi Eğilimi İstanbul Milli Eğitim Basımevi, 1986 ' KANTARCIOĞLU. Selçuk. Ana Okulunda Eğilim İs­ tanbul Milli Eğitim Bası mevt, 1992 M.E B TBMM Bü’çeRa poru 1995 Anka­ ra: 1995 Milli Eğitim Şuraları 11939-1993) Ankara 1995 OĞUZKAN, Şükran Güler Otol. Okul öncesi Eğiti­ mi İstanbul Oğul Mat- boocılık, 1992 TUSİAD 21 Yüzyıla Doğıu Türkiye Geleceğe Yö­ nelik Bit Atılım Srotejisi; 1993 YILMAZ, Nahıde Anaokulu Öğretmeninin Rehber Ki­ tab İstanbul. Eren Of­ set. 1994 1739 Sayılı MÜll Eğitim Te mel Konunu 24.6 1973 tarih ve 14574 Sayılı Resmi Gozeiede Yayım­ lanan yazı. YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996 13 Bağımsız Öğrenme Ortamı Bağımsız Düşünen Bireyler Neşe ESER Kültür Koleji AR-GE Bölümü Ev ortamında da okul ortamında da çocuğun kendini bir birey olarak görebilmesi, demokratik bir çevrenin oluşturulması ile mümkün olacaktır. GİRİŞ Bağımsız düşünen ve davranan, sorumluluk alabilen, paylaşabilen, yaratıcı olan, keşfetmeyi seven, işbir­ liği yapmasını bilen, sorun çözebilen, kendine ve başkalarına saygı duyan bireylerin yetiştirilmesi her öğretmen ve anne, babanın isteğidir. Gerek anne-baba öğretmen olarak çocukların dilinden ne kadar anlaya­ biliyoruz? Çocukların dünyaya bakış açılan, yetişkinlerinkinden acaba ne derece farklı? Çocuklar yetişkinlerin bir minyatürü müdür? Yetişkinlerin bir minyatürü olmadığı gerçeğini bil­ memize rağmen acaba zaman zaman bunu unutuyor muyuz? Bunu unut­ tuğumuz için mi çocukların herşeyi bizim gibi anlaması, bizim gibi yo­ rumlaması, bizim gibi hissetmesi, duyması, algılamasını istiyoruz? Tabi ki bu mümkün değil. Bu gerçeği bil- sek de, bilmesek de, bildiğimizi inkâr da etsek çocuğun çocuk olduğu ve kendi yaşının özelliklerine ve norm­ larına göre davranacağı, hissedeceği, anlayacağı v.s. gerçeği değiştirile­ mez. Eğitimciler, yetişkinlerin kendi değer yargılarını bir yana bırakıp ço­ cukların bakış açılarına ve hislerine yer vermenin önemini vurgulamakta­ dırlar. Yetişkinlerin ortak yanılgısı­ nın, çocuklan salt davranan olarak görmeleri olduğu belirtilmektedir. Halbuki onlar kelime hâzineleri ne denli az dahi olsa, isteklerini, hisleri­ ni, davranışlarını, bir yetişkinden da­ ha açıkça ve direkt anlatabilmekte­ dir. Yeter ki çocuklara bu konuda fır­ sat verilsin, yeter ki onların biz yetiş­ kinlere yol göstermelerine (bizlerin 14 YAŞADIKÇA EĞİTİM/48/199 onlara değil) imkân verilsin. Ev orta­ mında da okul ortamında da çocu­ ğun kendini bir birey olarak görebil­ mesi, kendini ifade edebilmesi, de­ mokratik bir çevrenin oluşturulması ile mümkün olacaktır. Peki bu ortam nasıl sağlanabilecektir? İşe önce okul ortamından başlayalım! Okul, çocuğun sosyalleşme süreci içersine girdiği ilk basamak olmakta­ dır. Bu süreç içinde paylaşmayı, so­ rumluluk duygusunu, iletişim olgusu­ nu, yaratıcılığı, keşfetmeyi, hayâl gü­ cünü kullanmayı, kendini ifade ede­ bilmeyi, problemlere çözüm üretme­ yi öğrenmeye başlar. Yetişkinler bu bu konuda çocuklara okul danışmanı ve rehber olacak kişilerdir. Okulda çocuğa rehber olacak kişi ise öğret­ mendir. Sınıf, çocuğun kendini keş­ fetmesi için oluşturulmuş bir ortam­ dır. Öğretmen ve öğrencilerin dürüst ve açık bir şekilde demokratik sınıfın ilkelerini belirlemeleri çok önemlidir. Bu ortamda her birey bağımsız olarak karar verebilmeli ve kararlarının so­ nuçlarını kabul edebilmelidir. Birey­ lerin karşılıklı iletişimlerini engelle­ yen sınırlar olmamalıdır. Öğrenciler, öğrenmeyi kendileri keşfedebilmeli- dirler. Bu yüzden onları gerçek an­ lamda anlayan, empati kurabilen bir öğretmen bu ortamın sağlanmasında anahtar kişi durumundadır. Öğrenme Ortamının Oluşturulması Öğrenme mi ortamı, yoksa ortam mı öğrenmeyi sağlar? Belki her ikisi de bir birini tamamlayan bir süreçtir. Genelde ortam öğrencilerin öğrenme­ leri için hazırlanmaktadır. Sınıflardaki sıralar, tahta, öğretmen kürsüsü gibi malzemeler bu ortam için hazırlan­ mıştır. Fakat bu fiziksel düzenleme çocukların öğrenimleri için uygun mudur veya bunun için onların görüş­ leri alınmaktamıdır? Özellikle bahset- fiğimiz ilkokul grubu çocukları için bu şekildeki smıf düzeni (arka arkaya sıralanmış sıralar ve oturma grupları) etkin bir öğrenme için uygun mudur, değil midir tartışılmalıdır. Öğrencile­ rin birbirleri ile iletişim kuracakları ve bağımsız hareket edebilecekleri en iyi oturma şekli yuvarlak olarak düzen­ lenmiş oturma gruplarından oluşmalı­ dır. Yer oturmaya müsait ve te­ miz olmalıdır. Orta alanın boş ol­ ması çocuğun dans edebilmesi, oynayabilmesi, resim yapabilme­ si, ortada toplanarak oyun oyna­ yıp arkadaşları ile hikâye dinleye- bilmeleri, şarkı söyleyebilmeleri­ ni sağlayacaktır. Öğretmen bu or­ tama zaman zaman katılıp za­ man zaman da dışarıdan gözlem­ ci durumunda olmalıdır. Öğret­ menin katılımı ders konularına yol gösterme, öğrenmeye rehber­ lik etme, sorulara yanıt verme şeklinde olmalıdır. Salt verici - alıcı durumu olmamalıdır. Bu ço­ cukların dikkatini toplamalarını, kendilerini bir konuya yöneltme­ lerini zorlaştırır. Okul, çocuğun sosyalleşme sürecine girdiği ilk basamak; sınıfufiun kendisini keşfetmesi için oluşturulmuş bir ortamdır. Bu ortamda her bireyin bağımsa, karar Verebilen ve kararlarının sonuçlarını kabullenebilen kişiler olarak yetiştirilmeleri demokratikleşme sürecini yaşayabilmeleri için önemlidir. Bağımsız Düşünen Bireylerin Yetiştirilmesi - Öğrenme keşfedilmelidir. - Bilgi, öğretmen tarafından veril­ mekten çok, öğrenci tarafından öğ­ retmene verilmelidir. Bu da öğrenci­ lere soru sorarak onları düşünmeye teşvik ederek gerçekleştirilebilir. - Öğrenci, kaynakları hazır bulan değil; araştıran, ulaşan kişi olmalıdır. YAŞADIKÇA EĞİTİM/48/199 ------ _________ 15 - Her öğrencinin kendini doğru veya yanlış ifade etmesi teşvik edil­ melidir. - Öğrenci grubumuz çocuk oldu­ ğuna göre, öğrenilecek konular oyun şeklinde sunulmalıdır. Çocuk doğrula­ ra deneme - yanılma yolu ile kendisi ulaşabilmelidir. Örneğin, çocuğa ışıklı bir pano üzerindeki haritada, sorduğu­ nuz bir ilin nerede olduğunu göster- Çocuk deneme yanılma yolu ile doğrulara kendi ulaşabilmen, bilimin gerçeklerini doğanın tabii laboratuarında bizzat yaşayarak keşfetmelidir. meşini, işaretlemesini isteyebilir ve daha sonra panonun ışığı açılınca işareti ile gerçek ilin çakışıp çakış­ madığı nın tespit edimkezi sağla­ nabilir. Bir kaç hata sonunda artık diğer denemesinde o ilin gerçek yerini kolaylıkla bulabilecektir. Çocuğa hikâye ve masal yolu ile düşünmeye teşvik edebiliriz. Ör­ neğin onlara şu masalı anlatabilir­ siniz: Süte düşen iki kurbağadan biri çaba sarf etmediği için boğulmuş, diğeri sütün kaymağı üzerinde çırpı­ narak yağ haline getirip süt kabından atlayıp' kurtulmuş. Buradan çocuklar için çeşitli sorular üretilerek çeşitli konuları bir anda düşünmeleri, öğ­ renmeleri sağlanabilir. Buradan çıkan anafikir, tartışılarak bir kompozisyon yazılabileceği gibi sütün bir süre son­ ra nasıl yağ haline gelebileceği bir fen konusu olarak tartışılabilir. - Çocukların hislerini ve duygula­ rım anlamak için onlara resim çizdi­ rip bu resimlerei yorumlamaları sağ­ lanabilir. Çeşitli kelimeler söyleyin ve bu kelimelerin onlarda uyandırdı­ ğı anlamın ne olduğunu sorun. Böy­ lelikle onların isteklerini, duyguları­ nı, daha kolay anlayabileceksiniz. Ne öğrenmek istediklerini, ilgilerini keş­ fedeceksiniz. - Çocuklara zaman zaman açık uçlu sorular sorarak eğitimin nasıl ol­ ması gerektiği konusunda onların ba­ kış açılarından bir fikir sahibi olabilir­ siniz. Mesela onlara “size göre 2020 yılında eğitim nasıl olacak” diye so­ run. Gelecek cevaplar, yoluyla onla­ rın hayâl güçlerini ortaya koymanın dışmda şu anki eğitimde onlara göre eksik olan yönlerin ne olduğu ve ge­ lecekte eğitime yapılacak yatırımılara yetişkinlerin nasıl hazırlanması ge­ rektiği de vurgulanmış olacaktır. - Albert Einstein “Hayâl gücü bilgi­ den daha önemlidir” der. Çocuklar hayâl güçlerini kullanma açısından ge­ niş bir potansiyale sahiptirler. Bu ha­ yâl güçlerini kâğıda, şekillere, yazıya, resme döken çocuklar, belki de yetiş­ kinlerin hayâl bile edemiyeceği buluş­ lar gerçekleştirebilirler. Öğrenciler bi­ limin gerçeklerini bizzat yaşayarak keşfetmelidirler, anlatımla değil. Bu­ nun için her okulda çok pahalı yatı­ rımlarla büyük laboratuarlar olmasına gerek yoktur. Doğa, bize tabii labora­ tuarım sunmaktadır. Keşfedilmişlerin yanısıra, keşfedilecek şeyler de tabiat­ ta mevcuttur. Çocukları bu tabii labo­ ratuarlarda buluşturmak ve onlara keşfetmenin mutluluğunu yaşatmalı- yız. Araştırmacılık ruhu gelişen çocuk­ ta otomatik olarak düşünme, yorda­ ma, sorular oluşturma, yanıtlar bulma- 16 YAŞADIKÇA EĞİTİM/48/199 ya çalışma; yanıtlan buldukça değişik konulara yönelme ve araştırma arzusu ve motivasyonu gelişecektir. Çocukla­ rı zaman zaman günübirlik geziler ile veya kampa götürerek tabi gözlemler yapmalarını, derste okuduklarını gör­ dükleri ile bağdaştırmalarım ve daha sonra kendi aralarında gruplar oluştu­ rarak tartışmalarını isteyebiliriz. - Çocuğun hayal gücünü istediği ortamda kullanabilmesine fırsat veril­ melidir. Örneğin, İngiltere'de bazı il­ kokulların bahçelerinde büyük boy kamyon lastikleri görmek mümkün­ dür. Çocuklar yaşantılarını oyun şek­ linde yaşamaktan hoşlandıkları için bir araba lastiğinin içinde kampozis- yon, hikaye, şiir yazmak veya ödev yapmak onlar için daha motive edici bir şeydir. Çocuklar için kaldırılan sı­ nırlar aynı zamanda onlar için düşün­ ce sınırlarının da ufkunu genişletmiş olacaktır. Bağımsız öğrenme ortamı da ancak çocuğa bağımsız hareket edebilme, bağımsız düşünüp konuşa- bilme ortamının sağlanabilmesi ile mümkün olabilecektir. - Çocukların sordukları sorular ko­ nusunda bizzat kendilerinin cevapla­ maları sağlanmalıdır. Örneğin; güne- . şin neden sıcak olduğu, dünyanın na­ sıl meydana geldiği v.b sorulara karşı­ lık öğrencilerin yazarak, konuşarak, hayâl ederek, çizerek bunların nasıl olabileeği anlatması sağlanabilir. • Güneş sıcaktır çünkü................ • Dünyanın oluşumunu hayâl edip çizmeleri istenebilir. Bu örnekleri geliştirmek müm­ kündür. YAŞADIKÇA EĞİTİM 748/1996------------------------------------------ SONUÇ Öğretmenler, veliler tüm yetiş­ kinler, çocuklarla birlikte, onların daha iyi anlayacağı, hissedeceği doğ­ rultuda bir öğrenim imkânı sunabilir­ lerse çocuklar da eğitilmekten çok öğrenmekten zevk alacaklardır. On­ ların size yol göstermesine fırsat ve­ rin, bazı konularda kendi kararlarını kendilerinin vermelerini, bağımsız düşünmelerini, kendi karar süreçle riniyaşayıp sonuçlarını görmelerine yardımcı olun. Bağımsız düşünen ve davranan, sorumluluk alabilen, pay- laşabilen, yaratıcı, keşfetmeyi seven, işbirliği yapmasını bilen, sorun çöze­ bilen, kendine ve başkalarına saygı duyan bireyler yetiştirilmesi her ye­ tişkinin istediği özelliklerdir. Bunun olabilmesi için öncelikle çocuğu an­ layabilen kolay empati kurabilen, so­ rumluluk veren, karşılıklı demokratik ilkeler koyabilen ve uygulayan yetiş­ kinlere ihtiyaç vardır. Eğer öğretmen olarak, veli olarak, yetişkin olarak bunları yerine getiremiyorsak çocuk­ ların eğitiminden önce yetişkinlerin eğitimine ihtiyacımız vardır. Gerek çocukların eğitimi gerek yetişkinle­ rin eğitimi hızla gelişen ve değişen dünya düzeni içersinde her toplum için gereklidir bir şarttır. Unutmaya­ lım ki, sağlıklı bitkiler, sağlıklı ortam­ larda yeşerir ve gelişir. ___17 Not Alır mısınız? Dr. İlhamı FINDIKÇI Davranış Bilimleri Uzmanı Kültür Koleji Akademik Destek Genel Müdür Yard inicisi Herhangi bir görüşmede, toplantıda ya da yazılı bir metni okurken not almak son de­ rece önemli bir alışkanlıktır. Peki bizde bu alışkanlık var mı? Bu alışkanlık nasıl geli­ şir? Not almadan da bir toplantıdan etkin bir biçimde yararlanabilir miyiz? ünlük iş hayatında yaptığımız görüşmeler ve katıldığımız toplantılarda kısa notlar al- vJmanın, söz konusu görüşme ya da toplantınm verimini arttırdığı bir gerçektir. Not alma alışkanlığı ve bu konuda dikkat edilmesi gereken bazı noktalar aşağıda maddeler ha­ linde belirtilmiştir. 1. Not almak, bulunulan ortamda gündeme gelen konuların ya da yazılı bir doküma­ nın en can alıcı noktalarının kısaca yazılarak unutulmasım önlemektir. Çünkü, ko­ nuşulanlar uçar gider ama yazılanlar kalır. 2. Not almak, kişisel bir yatkınlık ile birlikte öğrenüen bir davranıştır. Evde anne-baba, okulda öğretmenler, iş yerinde yöneticiler, bu konuda model olurlar. 3. Herşeyden önce not almamn yararlı ve önemli olduğuna inanmak gereklidir. Çün­ kü, M.Ö. 3500 yıllarından bu yana insanlar yazı ile içiçe. Yazı, duygu ve düşüncele­ rimizi aktarmak amacıyla kullanılan sistemli bir araçtır. 4. Not almak alışkanlığı, son zamanlarda çok sık karşılaştığımız: “Unuttum”, “Atla­ dım”, “Öyle mi konuşmuştuk”, “Nerede kalmıştık?”, “Bir önceki top­ lantıda konuşulanları hatırlatır mısınız?”, “Raporu ben mi hazırlayacak­ tım?”, kavramı ne demektir?” şeklindeki durumları ortadan kaldırır. 5. Etkin ve verimli bir not almanın başlıca koşulu dinlemektir. Araştırmalar, toplantılardaki verimsizliklerin başlıca nedenleri arasında katılımcıların iyi birer din- leyici olamamalarının önemli bir yer tuttuğunu belirlemiştir, (iyi bir dinleyici olma­ nın özellikleri başka bir yazınm konusu olabilecek önemdedir.) 18 I YAŞADIKÇA EĞİTİM/48/1996 6. Not alırken anlatılanların ya da görüşülenlerin tamamının yazılması değil, konunun kalıcılığını sağlayacak, önemli kısımlarının, temel görüşlerin, ana fikirlerin, anahtar sözcüklerin yazılması gereklidir. 7. Not alma konusundaki kalem ve kâğıt hazırlığı, bir toplantı için yapılan hazırlığın başında yer alır. Bu konuda teknolojinin sağladığı (bilgisayar, konuşulanları kayıt et­ me gibi) olanaklardan yararlanılabilir. 8. Toplantıda yapılacak konuşmanın metninin önceden ya da toplanü sırasında da­ ğıtılması, not almak için engel olmamalıdır. Konuşma metni tüm söylenenle ri içerir. Oysaki dinleyici için konunun dikkat çeken yönleri önemlidir. Bunlar ya başka bir kâğıda ya da verilen metin üzerinden işaretlenebilir. 9. Not almak bir alışkanlıktır ve yöneticinin toplantı sırasında koordinasyonu sağ­ laması, tüm sorulara cevap vermesi, aldığı kısa notlara bağlıdır. Dinleyicilerin ay­ rıntıları kaçırmamaları da not almalarına bağlıdır. 10. Hafızasına güvenmek, not almayı engellememelidir. Çünkü, dinleme yoluy­ la edinilen bilgilerin bir süre sonra kayıp olduğu bilinmektedir. Not alma öğrenme­ deki kalıcılığın arttırılması bakımından öğrenilecek malzemenin birden çok duyu or­ ganı ile algılanmasını sağlar. 11. Not almanın hem kısa hem de uzun vadede çeşitli yararları vardır. Toplanü sırasın­ da dile getirilen görüşler arasında ilişkiler kurmak, çelişki ve bilgi hataları­ nı belirlemek, sonuca ulaşmayı ve karar almayı hızlandırmak ve benzeri sonuçlar, not almanın kısa vadeli pratik yararlarındandır. Not almanın uzun vadeli sonuçları ise bir önceki toplantıda konuşulanların tekrar etmesini ve za­ man kaybını önlemek, edinilen bilgilerin kalıcılığım sağlamak, öğren­ meyi kolaylaştırmak v.b. biçimde sayılabilir. 12. İş toplanülarında hazırlanan gündem, toplantı tutanağı, toplantı özeti, muhtı­ ra (memorandum), konuşma metni gibi belgeler, not almaya engel olma­ malıdır. Kuşkusuz bu belgelerin de büyük yararları vardır. Ancak kişinin aldığı not, konuyu kendisine has biçimde özetlemesine ve daha rahat anlamasına neden olur. 13. Bir toplanü sırasında alman ya da okurken çıkarılan küçük notlar, kişiyi pasif bir alıcı olmaktan kurtarıp aktif bir öğrenen haline geürir. Çünkü, not almak ve yaz­ mak konu üzerinde düşünmeyi, muhakeme yapmayı sağlar. 14. Bazı yöneticiler, toplantıya yoğunlaşmayı gerekçe göstererek toplantının sonunda ya da sonrasında not almayı tercih ederler. Bu da bir yöntemdir. Ancak bir yönetici hem toplantiyı izleyip hem not alabilmeli, yani iki işi bir arada yapabilmelidir. Gerekirse toplanü sonrasında bu notiar yeniden düzenlenebilir. 15. İyi bir yönetici, çalışma disiplinine sahiptir. Toplanü notlarını, ajandasına, başka bir defter ya da bilgisayarına düzenli bir biçimde kayıt eder. 16. Bazı kişiler not alma konusunda gereğinden fazla ayrıntinın peşine düşerler. Bu da doğru değildir. 17. Sonuç olarak not almanın, amaç değil araç olduğu unutulmamalıdır. YAŞADIKÇA EĞİTİM /48/1996.................................................................................................................................................................19 Okul Geliştirme Yaklaşımları ve Uygulamaları Yrd. Doç. Dr. İrfan ERDOĞAN İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Eğitim Bilimleri Öğretim Görevlisi Örgütlerde farklı grupların bulunması yararlıdır. Yönetici, örgütün dinamikliğinin sağlanmasında, dene­ timin gerçekleştirilmesinde, işgörenlerin örgüte olan bağlılığının ve güveninin geliştirilmesinde gruplardan Giriş Yönetim biliminin öncülerinden olan Taylor’un bilimsel yönetim yaklaşı­ mı (scientifik management) zaman, ha­ reket ve fiziksel düzenleme ilkeleriyle uzun yıllar yöneticilerin esin kaynağı ol­ du. Daha sonra insan ilişkilerini esas alan yöneticilik anlayışı oluşmaya başladı. Bu arada bilgisayarın ve yöneylem araştır­ malarının yaygınlaşması üe yönetimde matematiksel modellere önem verilmeye başlandı. Son yıllarda ise örgütlerin işle­ yişini açıklamak için sosyal bilimcilerin çaba sarfettiklerini görüyoruz. Bu çerçe­ vede her biri farklı görüşlere, varsayımla­ ra, ve bakış açılarına sahip olan önemli ekoller doğdu. Bu makalede okul geliştir­ me uygulamalarına katkıda bulunmak amacıyla iki farklı örgütsel yaklaşım ve bu yaklaşımlar ışığında da okul geliştir­ me uygulanılan anlatılacaktır. Siyasal Yaklaşım: Güç ve Uzlaş­ mazlık Yönetimi Örgütler değişik bireylere ve gruplar arasında gerçekleşen koalisyonlardan oluşması nedeniyle çok yönlü güçler dengesine sahiptir. Örgütde bulunan bi- faydalanabilir. reyler ve gruplar verilen kararları ve amaçlan etkilemeye çalışır. Gruplar ken­ di taleplerini gerçekleştirebilmek için ör­ gütü kendi çıkarları doğrultusunda yön­ lendirmeye çalışır. Bir örgütün verimlili­ ğinde gruplar arası ilişkilerin önemli etki­ si vardır. Örgütün sağladığı ünvan, ma­ kam, iş ve prestij gibi imkânlar kıttır. Bi­ reyler bu kıt kaynakları paylaşmak için birbirleri ile sürekli yarışırlar. Bu neden­ le örgütlerde bireyler arasında kıt kay­ nakları elde etmek için uzlaşmazlıklar kaçınılmazdır. Örgütlerde en önemli ka­ rarlar kıt kaynakların dağıtılması anında alınır. Örgütün amaçları ve aldığı karar­ lar bireyler ve gruplar arasındaki yapılan pazarlıklar ve anlaşmalar sonucu oluşur. Örgütte farklı grupların bulunması, yararlıdır çünkü gruplar örgütün dina­ mikliğinin sağlanması açısından önemli­ dir. Gruplar yoluyla bir özdenetim düze­ ni geliştirilerek örgütün denetimi kolay­ laşır. Gruplar yoluyla iş görenlerin bağlı­ lık ve güven duygulan geliştirilebilir.jBa- şaran, 1982 s. 131). Uzlaşma ve çatışmaların kaçınılmaz olarak görüldüğü örgütlerde güç önem­ 20... . ___YAŞADIKÇA EĞİTİM/48/199 li bir unsurdur. Bir şey yapabilme yete­ neği olarak tanımlanabilecek olan güç, bir olayı uygulamaya koymada, kabul ettirebilmede ve ödüllendirebilmede başvurulan bir yoldur. Güç ile benzer gibi görünen yetki ise hak veya adaletin yasal açıdan ifade edilmesidir. Bu du­ rumda yetkiyi gücün yasal bir biçimi olarak kabul edebiliriz. Gücün olmadığı yerlerde kaos hakimdir. Güç kaostan kurtulabilmek için bir yol olmaktadır. Kaos ve güç ilişkisinde güç, her zaman baskın durumdadır. İnsanlar genellikle bir güç ile kontrol edilmeye istek duyar­ lar. Nitekim liderlerin genellikle son de­ rece güçlü olan ve güçlerini son derece ustalıkla kullanan kişiler olduğu gözlen­ mektedir. Genellikle bireylerin sahip olduğu gü­ cün bir bölümü başkalarının sahip oldu­ ğu güçlerin birleşmesi sonucu oluşur. Bu durumda bir yöneticinin gücünün tama­ mının kendisinden kaynaklanabileceği gibi bir kısmımın da başkalarından kay­ naklanabileceğini söyleyebiliriz. Yani güç bazen bireylere başkaları tarafından ve­ rilmiş veya devredilmiş olabilir. Yönetici, gücü kendi denginden, astlarından veya üstlerinden alabilir (Bolman ve Deal, 1990). Bu nedenle yöneticinin gücü, kendisine olduğu kadar yönettiği kişilere de bağlıdır. Güç bir felsefe veya fikirler sistemi­ ne dayanır. Güç her zaman bir sorum­ luluk alanı ile karşı karşıyadır ve bu alan içinde kendini gösterir. Güç, Alf­ red Adler’e göre bazen de bir eksikliği ödünlemek ve aşağılık duygusunu bas­ tırmak için başvurulan bir araç olabilir. Bireyin, gücü, sahip olduğu farklı özel­ liklerden kaynaklanabilir. Örneğin, fi­ ziksel üstünlük, ekonomik durum, oto­ riterlik, uzmanlık, kişilik, pozisyon ve ideoloji gibi unsurlar insana güç kazan­ dırabilir. Siyasal Yaklaşım ve Okul Geliştirme Bir okulda yönetim süreci baskın grupların etkisi altında gerçekleşir. Öğ­ renci, öğretmen ve veli gruplarının yö­ netimde yoğun etkileri olabilir. Yöneti­ YAŞADIKÇA EĞİTİM/48/199-------------------------------------- ci bu farklı gruplar arasındaki den­ geyi en iyi biçimde kurabümelidir. Okul geliştirmeyi amaçlamış bir yö­ netici, kurum içindeki güç dağılı- mini, gruplar arasındaki uzlaşmaz­ lıkları ve kaynakların dağılımını önemli sorunlar olarak görmelidir. Sorunları çözmek için de gruplar arasındaki uzlaşmazlıkları ve ko- alisyonolan etkili bir şekilde yönet­ melidir. Sorunların çözülmesinde Yönetici, gücü kendi denginden, astlarından veya üstlerinden alabilir. Bu nedenle yöneticinin gücü, kendisine olduğu kadar yönettiği sadece yetkiye başvurmak yeterli kişilere de bağlıdır. değildir. Yönetici, kurumu, farklı bireyler ve gruplar arasında kay­ nakların dağılımının gerçekleştiği bir arena olarak görmeli. Kurumda yetkiler çok geniş ve ölçüsüz bir şekilde dağıtıl­ mışsa sorunlar çıkabilir. Çözümler uz­ laşmayı sağlayıcı politik beceriler aracı­ lığı ile geliştirilebilir. Yöneticiler karar verirken değişik çıkar gruplarını hesaba katmaklar. Karar, kimin güce sahip ola­ bileceği gözönünde bulundurularak ve­ rilmelidir. Bu yaklaşımı esas alan bir okul yöne- ticis kararları aşağıdaki şemada görüldü­ ğü gibi “oyun teorisi” olarak adlandırılan bir model çerçevesinde alarak kurumda­ ki grupların düşüncelerini dikkate almış olur. OYUN TEORİSİ Müdür Laboratuar yapılsın Spor salonu yapılsın ÖĞRET- MENLER Evet 8 7 Hayır 4 5 Oyun teorisi, yöneticiye uzlaşma du­ rumunun yapısının modellendirilmesini sağlar. Burada tarafların bir karan etkile­ medeki pozisyonu belirlenir. Bu uygula­ ma ile karar üzerinde etkili olan oyuncu­ ların yani taraflann kim olduğu ve hangi seçeneklerin bulunduğu belirlenir. SEMBOLİK YAKLAŞIM Çevremizde olup bitenler çok belir­ gin değildir. Bu belirsizlikler genellikle semboller yoluyla anlaşılmaya çalışılır. Konusu insan ve kültür olan psikoloji ve antropoloji gibi disiplinlerin uygulama alanlarında semboller yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Örneğin Freud ve Jung gibi psikologlar insan davranışlarını anla­ mak için genellikle sembolik ifadelere bağlı kaldılar. Aynı şekilde antropologlar da inşam ve kültürü tanımak için gele­ neksel semboller üzerinde durmaktadır­ lar. Genellikle efsane, hikâye ve tören gi­ bi semboller teologların, antropologların ve psikologların üzerinde durduğu kav­ ramlar oldu. Sembolik kavramların örgütleri tanı­ ma ve geliştirme amacıyla da kullanılabi­ leceğine inanılmaktadır. Örgütlerde meydana gelen olayların ne olduğu ka­ dar nasıl bir anlam taşıdığı da önemlidir. Herhangi bir olayın anlamı, olayı insanın yorumlamasına bağlıdır. Örgütlerdeki etkinliklere istenen anlamı vermek için sembollere başvurulabilir. Ayrıca, örgüt­ lerdeki belirsizlikler, sembollerin kulla nılması sayesinde ortadan kaldırılabilir. Semboller iyi kullanılmazsa mantıklı ve anlamlı uygulamalar bile tam tersi görü­ nebilir (Bolman ve Deal, 1990). Bu du­ rumda örgütsel gelişmede sembolleri kullanmanın önemli etkisi olacağı söyle­ nebilir. Sembol denince akla efsaneler, masal­ lar, hikâyeler, törenler ve oyunlar gel­ mektedir. İnsanların en fazla kullandıkla­ rı bu semboller belirli özelliklere sahiptir. Örneğin efsaneler açıklayıcı ve ifade edi­ ci olduğu gibi birlik ve beraberliği sağla­ mada etkilidirler. Ayrıca bilinçsiz istekle­ ri ve uzlaşmazlıkları üetir. Efsaneler, bire­ yin bir taraftan dikkatini başka şeylere çe­ kerken diğer taraftan da yeni durumlara karşı gözünü kapatabilir (Cohen, 1969). Bir başka sembol çeşidi olan masal ve hikâyeler genellikle gerçekler üzerine ku­ ruludur. Yani eğlendirirken aynı zaman­ da bilgi de verir. Moral, güvenlik, sosyal­ leşme ve iletişim ile ilgili sorunları göster­ mede hikâyeler önemli bir başvuru aracı­ dır. Örneğin, bir okul müdürü okuma programı hakkında bilgi verirken okuma yetenekleri çok hızlı bîr şekilde gelişen bir öğrencinin hikâyesini anlatarak daha açıklayıcı ve etkili olabilir. Bu tür hikâye­ ler bir programa olan inancı pekiştirir. Kurumlarda yapılan törenler negatif çağrışımları akla getirir. Aslında törenler düzensizlikten bir düzene geçmede önemli bir işlev görür. Törenler bazen de belirsizliği ve anksiyeteyi azaltmak ama­ cıyla kullanılabilir. Törenler aynı zaman­ da dış çevreye mesajlar iletmede önemli rol oynar. Emeklilik yemekleri, hoş gel­ din konuşmaları, performans değerlen­ dirmeleri, toplantılar belli başlı tören çe­ şitleri olarak değerlendirilebilir. Örgütlerin verimliliği için paylaşılan değerler ve kültürler önem taşır. Örgütler yönetsel otoritenin kullandığı politikalar ve kuralar dışında törenler ve kahraman­ lıklar gibi sembollerle daha çok hareket­ lendirilir. Örgütler drama gibidir. İçinde aktörlere ve gördükleri ile etkilenen se­ yircilere sahipdir. Aktörler kendi rollerini kötü oynadıkları zaman beğenilmedikleri gibi örgütlerde de semboller iyi kullanıla­ madığı zaman anlamım yitirir ve buna dayalı olarak da sorunlar ortaya çıkar. Sembolik Yaklaşım ve Okul Geliştirme Bir kurumda gücün kimin elinde bu­ lunduğu, neyin başarı olarak algılandığı, amaçların ne olduğu genellikle belirsiz­ dir. Bu türden belirsizliklerin ortadan kal­ dırılmasında sembollere başvurulabilir. Her kurumu çağrıştıran belli semboller vardır. Örneğin hastane deyince akla kli­ nik, bekleme odası gibi yerler gelir. Bun­ lar bir hasteneyi ifade eden sembollerdir. Bir okulu da okul gibi gösteren belli başlı semboller vardır. Sınıf, spor salonu, kü­ tüphane, bayrak gibi semboller okulu ifa­ de eder. Üniversite ise akla kampus, kü­ tüphane, kitap sayısı, masterli ve doktora­ lı öğretim elemanı gibi daha değişik sem­ bolleri getirir. Bir üniversitede, mezun öğrencilerin ne olacağının, prorgamın na­ sıl olduğunun, öğrencilerin demografik özelliklerinin ve derslerin ne tür öğret­ menler tarafından verildiğinin yazılı ola­ rak anlatılması üniversiteyi anlatmada başvurulan belli başlı sembollerdir. Mayer ve Rown’a göre çevreyi okul­ lar hakkında güvenli kılan üç önemli sembol vardır. Bunlar okulun okul gibi görünmesi, belli dersleri ve konuları içe­ ren programın olması ve öğrenci ve öğ­ _____________________ YAŞADIKÇA EĞİTİM/46/199622 retmenler için sembolik sınıflamaların ol­ masıdır (Aydın, 1991). Semboller okul ile çevre arasında bil' iletişim işlevi göre­ bilir. Okulları çok belirsiz olan denetle­ melerden koruduğu gibi çevreyi de okul hakkında gereksiz anksiyetelerden kurta­ rır. Günümüzde özellikle eğitim kuram­ larının modern görünüşlerini çevresi ile iletişim kurma amacıyla kullandıklarını görüyoruz. Okul gibi kuramlarda örgütsel geliş­ meyi sağlamak için değişik türden sem­ bolik etkinliklere başvurulabilir. Sembo­ lik olarak anlam taşıyan etkinliklerin ba­ şında düzenli toplantılar gelir. Özellikle geniş katılımlı toplantılar okulun gelişti­ rilmesinde önemli katkılar sağlayabilir. Plânlama da bir okul için sembolik değer taşıyan önemli bir yoldur. Plân, okulun ne durumda olduğunu ve nereye doğru gittiğini vurucu bir şekilde dile ge­ tirebilir. Plân sayesinde okulun geleceği­ nin insanlar tarafından tartışılması sağla­ nabilir. Plân, reklam işlevi göreceği gibi yardım kuramlarının desteğini sağlama­ da da önemli rol oynayabilir. (Cohen ve March, 1974). Değerlendirme de taşıdığı sembolik değerle bireylere okulun işleyişindeki rasyonelliği göstermede, okul hakkındaki endişeleri azaltmada önemli rol oynaya­ bilir. Değerlendirmeler yolu ile persone­ lin güven duygusu gelişir, kurama olan inançları sağlamlaşır ve çevrede bulunan kişiler kazanılabilir. Değerlendirmelerin seremonik bir ortamda uygulanması etki- liliğjni yükseltebilir (Weiss, 1980). Güç de sembolik değer taşıyan bir araç olarak okulu geliştirme amacıyla kullanılabilir. Sembolik eylemlerle gücün gösterilmesi okulun geliştirilmesinde kullanılabilir. Liderük de aynı şekilde güç gibi sembolik açıdan kullanılırsa kuru­ mun verimliliğini yükseltebilir. Belirsizliğin arttığı zamanlarda sem­ boller önem taşır. Özellikle okullar belir­ sizliğin çok yüksek olduğu çevrede ya­ şarlar. Okullarda yaşanan belirsizliklerin ortadan kaldırılmasında değişik sembol­ ler kullanmanın önemli katkıları olabilir. Okullarda “biz bir zamanlar neydik" gibi destanımsı bir biçimde dile getirilen sembolik ifadeler okulun geliştirilmesin­ de güdüleyici bir rol oynayabilir. Büyük kuramların çoğunun başarılarım ve kali­ telerini devam ettirebilmelerinde buna benzer sembollerin büyük rolü vardır. SemboEer bazen iyi bir kamufle aracı olarak kullanılabilirler. Bu sembollerin yönetimde olumsuz olarak kullanılabile­ ceğini de göstermektedir. Sonuç Bu makalede anlatılan örgüt geliş­ tirme yaklaşımlarına göre bir kurumda yaşanan sorunun tanımı farklı pers­ pektiflerde yapılırken, farklı çözümle­ re ulaşılır. Örneğin, bir okulun öğret­ menleri arasında ayrılma sorunu ya­ şandığını varsayalım. Bu soruna, siya­ sal yaklaşımı temel alan bir uzman, so­ runun kaynağını öğretmenler arasında gruplaşmaların ve öğretmenlerin sa­ hip oldukları güçler dengesinin uygun olup olmadığına bakarak çözüm bul­ maya çalışır. Çözüm olarak öğretmen­ lere belli ölçülerde güç verilmesini ve gruplar arasında anlaşmalar sağlanma­ sını önerebilir. Sembolik yaklaşıma gö­ re ise öğretmenleri kuruma bağlayacak değerlerin olup olmadığına bakılarak öğretmenlerin güvenini sağlayacak se- romonik değeri olan toplantı, plân, takdir gibi öneriler sunulur. Bu makalede açıklanan yaklaşımla­ rı okul geliştirme amacıyla yararlanıla­ bilecek modeller olarak görmekte fay­ da vardır. Model geçmişi ve bugünü açıklamak, geleceği kestirmek ve kontrol etmek amacıyla kurulur ve kul­ lanılır. Ancak modele çocuğun bebe­ ğine bağlanması gibi sıkı bir şekilde bağlanılmamak (Bursalıoğlu, 19Q4). Çocuğun bebeğini gerçek sanması gi­ bi okulda yaşanan bazı sorunların ta­ nısı ve çözümü için bağlı olunan mo­ deli alternatifsiz görmek bir tarafa di­ ğer modellerden de faydalanmak ge­ rekir. Bu çerçevede yöneticiler etkili olabilmek için yukarıda açıkladığımız her iki yaklaşımın da çerçevelerinden faydalanmalıdırlar. KAYNAKÇA Aydın, Mustofo Eğitim Yönetr mı Ankora: Höiıpoglu Yo yınlan, 1991. Bolman lee G Ded Terrence E Modem Appraacheı >o Understanding and Mana­ ging Organizations Ox­ ford. Josseyöass Publis­ hers 1900 Bala. Ali Örgütsel Gelişme Ankara: Personel Eğilim Medici- Yayın No. IB, 1995 Başaran. Ibraiıtm E Örgü»1^! Değişme. Ankara. Ankara Ü belgelidir. 20 TOPKAPI İSTANBUL Tel: (1) 567 68 00 (20 Hat) Telex: 22985 ugst tr. Fax: (1) 577 76 28 Kfm.A RfakIM CüMArd Crear.v 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36