Tüketim Olgusunun Sinemada Kullanımı: Fıght Club Filminin İncelenmesi
Abstract
“Tüketim toplumu”, bugün yürürlükte olan toplum yapısının, yapılan birçok tanımlamalarından sadece bir
tanesi olmaktadır. Tüketim toplumu denilince akla ilk gelen ‘tüketme’ edimi Fight Club filminde, ürün
yerleştirme uygulamasıyla bireyi ve toplumu doğrudan etkileyen ve biçimlendiren bir yapıyı ifade etmek
için kullanılmış ve eleştirel bir bakış açısıyla işlenmiştir. Bir anlatı türü olarak sinema filmlerinin
çözümlenmesi pek çok farklı yöntemle yapılmaktadır. Bunlardan; söylem analizi, içerik analizi,
metinlerarası ve göstergebilimsel çözümleme başlıcaları olmaktadır. Bu çalışma kapsamında Fight Club
filminin tüketim toplumuna yönelik geliştirdiği eleştirel bakış açısı incelenmiş, filmin anlatısal yapısında
gösterdiği marka ve ürünleri, Cristel A. Russel tarafından üç farklı ürün yerleştirme sınıflandırmasıyla;
ekrana yerleştirme (screen placement), senaryoya yerleştirme (script placement) ve olay örgüsüne
yerleştirme (plot placement) olarak tespit edilip çözümlenecektir. “Consumer society” is one of the terms available to describe the structure of societies today. In the film
Fight Club, the act of “consuming” is exemplified through product placement, which the film does, but
nonetheless approaches in a critical context in order to demonstrate how it directly affect the individual
and society. As a type of narrative, film can be analyzed through different methods. Discourse analysis,
content analysis, inter-textual analysis and semiology are some of these methods. In this study, the critical
point of view towards the consumer society taken on by Fight Club has been examined through a close
analysis of the brands and products placed within the narrative structure. This analysis has been
undertaken through Cristel A. Russel’s three different product placement classification systems: screen
placement, script placement and plot placement.