Sonsuzluk ve Bir Gün Filminde Zamanın Ontolojik Sorgusu
The Ontological Inverstigation of Time in Eternity and a Day
Abstract
Daniel Frampton, Filmozofi isimli çalışmasında, sinema-felsefe ilişkisine yeni bir bakış açısı getirir.
Bu bakış, geleneksel olarak filmleri felsefe üzerinden okumak yerine, filmin kendisinin başlı başına
bir felsefi düşünüş biçimi olarak ele alınması gerektiğine işaret eder. Frampton bunu filmozofi olarak
kavramsallaştırır. Theo Angelopoulos’un yönetmiş olduğu 1998 yılı yapımı, Mia Aioniotita Kai Mia
Mera (Sonsuzluk ve Bir Gün) ölmek üzere olan Alexander isimli ana karakterin son gününü ele aldığı
anlatısı ile yaşam ve ölüm kavramlarını derinlemesine sorgulatan bir öyküyü aktarmış, bu aktarım
sırasında kendine özgü bir söylem geliştirmiştir. Filmin, bu yönü ile Frampton’un işaret ettiği felsefi
düşünüşe önemli bir örnek olduğu düşünülmektedir. Diğer yandan bu felsefi düşünüşün, ontolojik bir
sorgunun izi sürülerek “varlık” ve “zaman” kavramları üzerine yapılandırılmış olması, çalışmanın
varoluş felsefesine başvurmasının sebebi olmuştur. Varlık felsefesinin merkezine aldığı “Varlık
nedir?” ve “Varoluşumuzun anlamı nedir?” soruları, film boyunca ana karakterin temel çatışması
olarak belirmiş ve bu çatışma zaman kavramına koşut bir bağlamda yapılandırılmıştır. Çalışma, felsefi
eleştiri yöntemi ile filmi incelerken, kavramsal çerçevesini varoluş felsefesinin en önemli isimlerinden
biri olan Martin Heidegger’in görüşlerine başvurarak çizmiştir. Anlatının merkezine aldığı varlık ve
zaman kavramları, Heidegger felsefesinin temel yapıtaşlarıdır. Heidegger’in “her türlü varlık
anlayışının olası ufku” olarak gördüğü zaman, filmde de ana karakterin sonsuzluk ve bir gün
arasındaki anlam arayışının olası ufku olarak belirmiş, “Yarın ne kadar sürecek?” sorusuna
dönüşmüştür. Çalışma, filmozofi kavramından yola çıkarak, filmin bu soruyu bir felsefi düşünüş biçimi
olarak ele aldığını iddia etmekte ve bu felsefi düşünüşün sinemasal anlatıda nasıl yapılandırıldığını
ortaya koymayı amaçlamaktadır. Daniel Frampton brings a new perspective to the relationship between film and philosophy in his study
entitled Filmosophy. According to this perspective, Frampton underlines that it is important to see
films as philosophical thinkings in and of themselves as opposed to conducting a philosophical reading
of the films. He conceptualizes this understanding through the term filmosophy. Theo Angelopoulos’s
Mia Aioniotita Kai Mia Mera (Eternity and a Day) tells the story of Alexander’s last day alive; the
film deeply questions the concepts of life and death through Angelopoulos’s original language. In this
this paper I argue that this film is an important example of Frampton’s idea of philosophy. Besides,
this philosophical thinking is based on an ontological investigation of the concepts of “being” and
“time”, and as a result, I also refer to existential philosophy which focuses on the questions of “what is
existence?” and “what is the meaning of our existence?”. In the film, the character’s main conflict
centers around these questions, which is conditioned by the concept of time. While I analyze the film
through philosophy as a critical approach, I also establish the conceptual framework through Martin Heidegger - one of the most important names of existential philosophy. The concepts of being and
time are the main concepts of Heidegger. He sees time itself as “the horizon of being”; this
understanding is seen in the film as a search for the meaning between eternity and a day by the main
character, turning this horizon into the question of “how long will tomorrow last?”. In this study, I use
the concept of filmosophy to suggest that the film takes this question as a philosophical way of
thinking and will examine how it translates it into the structure of a cinematic narrative.
Subject
Collections
- Makaleler / Articles [23]