Okulöncesi öğretmen adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları
Abstract
Bu çalışmanın amacı geleceğin öğretmenleri olacak okulöncesi öğretmen
adaylarının demokrasi kavramını nasıl algıladıklarını ortaya koymaktır.
Bu doğrultuda, araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Bu
kapsamda, araştırmaya katılan öğrencilere demokrasi kavramını neye
benzettikleri ve bu benzetimi niçin yaptıklarını ortaya koyabilecekleri bir
açık uçlu anket formu uygulanmıştır. Bu kapsamda, Anadolu Üniversitesi
Okulöncesi Öğretmenliği Programında okuyan ve araştırmaya gönüllü
katılan 166 öğrenciye ulaşılmış ve 125 öğrencinin anket verileri
değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının
demokrasi kavramına ilişkin metaforları dokuz farklı kategoride
toplanmıştır. Elde edilen metaforlar; özgürlük, farklı düşüncelerin bir
arada bulunması, işbirliği, yaşamsal önem taşıması, eşitlik-adalet,
insiyatife bağlı değişebilme, imkansızlık yönü ile demokrasi olarak
belirlenmiştir. Öğretmen adayları en fazla eşitlik- adalet kategorisinde
metafor oluşturmuşlardır. En sık tekrarlanan metafor ise terazi
metaforudur. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının demokrasi
kavramını tüm boyutlarıyla ele almadıkları, en fazla yönetim boyutunda
yoğunlaştıkları belirlenmiştir. Aynı zamanda öğretmen adaylarının
demokrasi kavramını siyaset, ülke yönetimi gibi kavramlarla
ilişkilendirmelerine karşın eğitim süreçleri ile ilişkilendirenlere
rastlanmamıştır. The purpose of this study is to put forth how the preschool teacher
candidates perceive the concept of democracy. Therefore, qualitative
research method was adopted in this study. Within this scope, 163
students studying in Preschool Education Program in Anadolu University,
who participated in the study voluntarily, were made to fill in the open
ended questionnaire which would demonstrate what they associated the
concept of democracy with and why they did this association and next,
the data obtained from 125 of the questionnaires were assessed. As a
result, teacher candidates’ metaphors toward the concept of democracy
were classified in nine different categories. The metaphors obtained were
identified as; freedom, different opinions existing together, cooperation,
having an essential importance, equity-justice, and capability to change
based on initiative, impossibility aspect. The teacher candidates mostly
formed metaphors in the equity–justice category. The mostly repeated
metaphor appeared to be the balance metaphor. As a result of the
research, it was found out that the teacher candidates didn’t evaluate
the concept of democracy in all aspects but focused mostly on the
management aspect. Furthermore, although it was found out that they
associated the concept of democracy with concepts as politics or
governing of a country, they didn’t associate it with the education
processes.
Subject
Collections
- Makaleler / Articles [39]