• Home
  • About
  • Policies
  • Contact
    • Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • İKÜ Dergiler / IKU Journals
  • İKÜ Güncesi Sosyal Bilimler ve Sanat / Journal of İstanbul Kültür University Arts and Social Sciences
  • Cilt 5, Sayı 1, Mart 2007
  • View Item
  •   Home
  • İKÜ Dergiler / IKU Journals
  • İKÜ Güncesi Sosyal Bilimler ve Sanat / Journal of İstanbul Kültür University Arts and Social Sciences
  • Cilt 5, Sayı 1, Mart 2007
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

İstanbullu Logolar

Thumbnail
View/Open
İstanbullu Logolar .pdf (6.065Mb)
Author
Küçükerdoğan, Rengin
Type
Article
Date
2007-03
Language
tr
Metadata
Show full item record
Abstract
Ferdinand de Saussure'e göre değeri oluşturulan ilkeler, "değeri belirlenecek şeyle değiştirilebilir benzemez bir öğe ve değeri söz konusu olan şeyle karşılaştırılabilir benzer öğeler"dir. Buna dayanarak, değerin var olabilmesi bu ilkeye bağlıdır. Bu bağlamda logo oluştucularının arasındaki karşıtlıklar, logoların birbirlerinden farklılaşmasına böylelikle değer kazanmasına olanak tanır. Kurumlar birbirinden görsel iletişim çerçevesinde logolarıyla ayrılmaktadır. Yalın bir anlatımla değerin yaratımında logo tasarım öğelerinin ve bu öğelerin birbirleriyle ilişkilerinin önemi anlamlandırma ve farklılaşma bakımından çok büyüktür. Renk, biçim, çizgi, amblem ve tipografi, logonun dokusunu oluşturmaktadır. Logolar ise İstanbul'un kurumlarıyla oluşturduğu dokusunu görsel biçimde bizlere aktarmaktadırlar. Bu çerçevede hazırlanan çalışmada seçmeci göstergebilimsel yöntem aracılığıyla İstanbullu Logolar çözümlenmektedir.
 
According to Ferdinand Saussure, the principles determining value are both a non-similar element that can be altered with the thing whose value would be under concern. Regarding this, we can say that the presence of value is dependant upon these two principles. In this context, the possible contradictions among the logo-designers give birth to the differentiation in logos by permitting them to gain value. Institutions, within the context of visual communication, differentiate fromeach other trough logos. Plainly, troughout the process of value creation, the importance of logo designing elements and the relationship between these elements is greater with regard to the procedures of meaning and differentiation. Color, form, line, amblem and thpography are the elements determining the general texture of logo. Logos represent Istanbul's general texture formed mainly by its instituitions to us visually. In this regard, it can be declared that this paper is aimed to make the selective semiological analysis of İtanbullian logos possible.
 
Subject
Görsel Gösterge
Değer
Tasarım
Logo
Çözümleme
Visual Indicators
Value
Design
Analysis
URI
http://hdl.handle.net/11413/324
Collections
  • Cilt 5, Sayı 1, Mart 2007 [11]

İstanbul Kültür University

Hakkında |Politika | Kütüphane | İletişim | Send Feedback | Admin

Istanbul Kültür University, Ataköy Campus E5 Karayolu Üzeri Bakırköy 34158, İstanbul / TURKEY
Copyright © İstanbul Kültür University

Creative Commons Lisansı
IKU Institutional Repository, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Designed by  UNIREPOS

İKU Kütüphane


Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageBy PublisherRightsPubmedScopusWoSThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageBy PublisherRightsPubmedScopusWoS

My Account

Login

İstanbul Kültür University

Hakkında |Politika | Kütüphane | İletişim | Send Feedback | Admin

Istanbul Kültür University, Ataköy Campus E5 Karayolu Üzeri Bakırköy 34158, İstanbul / TURKEY
Copyright © İstanbul Kültür University

Creative Commons Lisansı
IKU Institutional Repository, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Designed by  UNIREPOS