Türk inşaat sektöründe benlik (özerk- ilişkisel), prestij ve özdeşleşme algısının işten ayrılma niyeti üzerine etkileri
The effects of self-construal (individual-relational), prestige and commitment perceptions on turnover intention in turkish construction sector
Özet
Bu çalışmanın amacı inşaat sektöründe benlik (özerk, ilişkisel), prestij ve özdeşleşme algılarının işten ayrılma niyeti üzerindeki etkilerini, bütüncül bir yaklaşımla ortaya koymak ve Türkiye'deki durumu analiz etmektir. Araştırmanın alan çalışması, inşaat sektöründe çalışan 441 beyaz yakalıya anket uygulanması ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılan değişkenler arası ilişkiler yapısal eşitlik modeli ile birlikte çeşitli istatistiksel analiz yöntemleri kullanılarak sınanmıştır. Tez beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmanın konusu, amacı ve önemi belirtilerek böyle bir araştırmaya ihtiyaç duyulma nedenleri ve araştırma ile elde edilmek istenen sonuçlar ortaya konulmuştur. İkinci bölümde araştırmanın kavramsal çerçevesi çizilmiş ve araştırmada kullanılan değişkenler belirtilmiştir. Üçüncü bölümde araştırmanın yöntemi açıklanmış, araştırmanın modeli, soruları ve hipotezleri ortaya konularak, hipotezlerin dayandığı kuramsal gerçekler irdelenmiştir. Dördüncü bölümde araştırma verileri yapısal eşitlik modeli ve istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiş ve yapılan saha araştırmasından elde edilen bulgulara yer verilmiştir. Beşinci ve son bölümde araştırma bulguları değerlendirilerek araştırmanın sonuçları ortaya konulmuştur. Elde edilen bulgular incelendiğinde, benlik (özerk, ilişkisel) algısının diğer tüm değişkenler üzerinde etkisi olduğu, prestij ve özdeşleşme algılarının da, işten ayrılma niyetini etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca, benlik (özerk, ilişkisel) algısının işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinde prestij ve özdeşleşme algılarının aracılık rolü olduğu görülmüştür. Bireylerin demografik özelliklerinin, araştırmada incelenen değişkenlerin bir kısmı üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Tüm bulgular değerlendirildiğinde, benlik (özerk, ilişkisel) algısının çalışanların prestij ve özdeşleşme algılarını etkilediği; bu algıların da bireylerin işten ayrılma niyetini üzerinde etkili olduğu görülmüştür.