Temel Eğitim Bölümü (Okul Öncesi Eğitimi) / Department of Elementary Education
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11413/6784
Browse
Browsing Temel Eğitim Bölümü (Okul Öncesi Eğitimi) / Department of Elementary Education by Publisher "Anı Yayıncılık"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Open Access Dikenli Gül: Türkiye’de Kırsal Kesimde Okul Öncesi Öğretmeni Olmaya İlişkin Fenomenolojik Bir Çalışma(Anı Yayıncılık, 2019) YAĞAN, SEVCANKöy okulunda görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları öğretmenlik deneyimlerini ortaya çıkarmayı amaçlayan bu çalışma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji ile desenlenmiştir. Çalışmaya 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, Diyarbakır, Ordu, Van, Bursa, Şanlıurfa ve Ağrı illerine bağlı bir köyde okul öncesi öğretmeni olarak görev yapan 9 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın verileri Skype programı aracılığıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda köyde öğretmenlik yapmanın manevi tatmini yüksek ancak öğretmenin mesleki gelişimine katkı sağlayan oldukça zorlu bir yolculuk olduğu; köy okullarında öğretmenlerin hem veliler hem de çocuklar ile dil ve iletişim problemleri yaşadığı; ısınma, su, elektrik, uygun olmayan sınıf ortamları ve materyal eksiklikleri olduğu dile getirilmiştir.Publication Open Access The Role of Parents' Empathic Tendencies in Children Value Acquisition(Anı Yayıncılık, 2020) Yakupoğulları, Ayşe; YAĞAN, SEVCANPurpose: The present study aims to reveal the predictive role of parents' empathic tendencies in children value acquisition. Research Methods: We conducted a relational survey study, including 170 children aged 60-72 months, 85 of whom were girls and 85 were boys, who were attending the kindergarten school in Malatya City, and their parents. The Pre-school Values Scale Student Form, Empathy Tendency Scale and Sociodemographic Information Form were used to collect data. Findings: Results indicated that there was a significant positive correlation between value of children and parent’s empathic tendencies. As empathic and sympathetic tendencies of parents increased, the children's respect, honesty, responsibility, cooperation, friendship and sharing scores increased. The findings showed that the values which had the highest average score were sharing, respect and honesty among the study group. Although the mean total empathy level of the mothers was higher than the fathers’, it was found that father empathy level was positively related with the child value levels, suggesting that the fathers had important role in child value education. Implications for Research and Practice: Parent training can be organized to increase the empathy skills of the families. Besides, different studies can be carried out to examine the factors affecting children’s value acquisition.