İKÜ Tezler / IKU Theses
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11413/5
Yasal Uyarı ⚠️ Araştırmacılar, tezlerin tamamı veya bir bölümünü yazarın izni olmadan ticari veya mali kazanç amaçlı kullanamaz, yayınlayamaz, dağıtamaz ve kopyalayamaz. İKÜ Akademik Açık Erişim Web Sayfasını kullanan araştırmacılar, tezlerden bilimsel etik ve atıf kuralları çerçevesinde yararlanırlar.
Browse
Browsing İKÜ Tezler / IKU Theses by Publisher "İstanbul Kültür Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı / İç Mimarlık Bilim Dalı"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Open Access Mekansal algıyı etkileyen tasarım parametreleri ve marka kimliği ilişkisi(İstanbul Kültür Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı / İç Mimarlık Bilim Dalı, 2019) Tanrıkut, Burcu; Kutlu, RanaBu tezin amacı, mekan algısını şekillendiren tasarım değişenlerinin marka kimliği ile olan bağlantısını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın yöntemi literatür tarama ve ankete dayandırılmıştır. Röportaj, fotoğraf çekimi, mekan analizi yapılmıştır. Çalışma 5 bölümden oluşmaktadır.Birinci bölümde, çalışmanın yeri ve önemi açıklanmıştır. Bununla birlikte konuya ilişkin temel kavramlar üzerinden giriş yapılmıştır.İkinci bölümde, mekan ve mekan tasarımı kavramları açıklanmış, mekan tasarımında etkili, algıyı etkileyen faktörler incelenmiştir. Daha sonra, bilgiye ve duyuya dayalı algı kuramları üzerinden mekan algısının nasıl oluştuğuna yönelik çıkarımlara yer verilmiştir. Üçüncü bölümde, marka, marka kimliği ve marka kimliği ile etkileşim içinde olan kavramlar üzerinde durulmuştur. Günümüzde etkili ve akılda kalıcı bir marka olma yolunda marka kimliğinin yeri ve öneminden bahsedilerek gerekliliğinin nedenleri ortaya konmuştur. Mekan tasarımında marka kimliğini yansıtma yolları yeme-içme mekanları üzerinden anlatılmıştır.Dördüncü bölüm, tezin analiz kısımlarını içermektedir. Mekan analizinde kullanılacak mekan algısına etki eden tasarım parametreleri açıklanmıştır. İlk olarak mekanın fiziksel özelliklerinden olan boyut, biçim ve konum ile başlanmış sonra, diğer tasarım değişenleri sırasıyla malzeme, renk, mobilya ve aydınlatma olacak şekilde incelenmiş, algı üzerinde ne gibi değişimlere yol açabilecekleri açıklanmıştır. Daha sonra seçilen güncel bir markanın marka kimliği analizi yapılmıştır. Bu süreçte mekanın tasarımcısı ile yapılan röportaj ve mekanın fotoğraflanması vasıtasıyla markaya ve sahip olduğu karakteristik özelliklere ve tarihçesine dair çeşitli bilgiler edinilmiştir. Bölümün son adımındaysa, mekan algısını yönlendiren tasarım parametreleri üzerinden markanın sahip olduğu kimliğin nasıl algılandığı kullanıcı anketi yöntemiyle test edilmiştir. Beşinci ve son bölümde, kullanıcılara uygulanan anket yöntemiyle elde edilen bulgular ortaya konularak genel bir değerlendirme yapılmış, sonuç ve önerilere yer verilmiştir.